Spillåret 2023 var et av de mest begivenhetsrike lanseringsårene for spillmediet på lenge. Det bugnet virkelig over av knallgode spilltitler. Og man skal så klart ikke klage på et luksusproblem, men det var (nesten) på randen til å bli for mye av det gode!
2024 blir slettes ikke noe dårlig spillår det heller, dog er det i skrivende stund ingen opplagt vinnerkandidat til «GOTY»-kåringen (Game of the Year) slik det så ut på våren for ett år siden. Hvor The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom var en soleklar favoritt – et spill som alene var grunn nok til å kjøpe en Nintendo Switch, eller oppgradere til den nye OLED-utgaven.
Utfordreren som til slutt vippet Zelda av pinnen var Larian Studios’ Baldurs Gate 3. En revolusjonerende spillutgivelse, og en lansering som brakte nytt liv til den klassiske CRPG-sjangeren (computer role-playing game) og videre satte en ny kvalitetsstandard for RPG-spill.
Morsomt nok, skapte spillet faktisk uro blant flere spillutviklere, enkelte mente at den kritikerroste Dungeons & Dragons-adapsjonen satte urealistiske forventninger for rollespill-sjangeren, og at dette kunne være skadelig for spillbransjen.
En velkommen føljetong inn i spillåret 2024, er nettopp det at mindre kjente spillstudio- og utviklere overrasker med uventede spillperler. For mens gigantene investerer svimlende summer i gigantiske spillsatsninger, og kjøper opp utviklere for å bygge et imperium (slik Microsoft gjør med sin Xbox Game Pass-satsing) – så ser man samtidig at gjennomslagskraften til indie-utviklere blir stadig større.
Derfor kjører vi denne listen i gang med det som potensielt er årets største overraskelse, nemlig et unikum av en indie-perle:
Balatro!
Balatro er et “poker-themed roguelike deck-building”-spill. Sjangerbeskrivelsen er like så original som den er spillteknisk intrikat. «Roguelikes» er en RPG-undersjanger hvor hver bane eller brett er «prosedyrisk generert», som betyr spillverdenen generes basert på en data-algoritme, definert av utvendige rammer for hva som skal være mulig i spillet.
Hvis du har spilt titler som Dead Cells, Returnal, Spelunky, The Binding of Isaac eller klassiske «Dungeon Crawler»-spill, så er du nok kjent med konseptet. Ellers har man også de prosedyregenerte verdenene i Minecraft, som bygger på samme teknologi.
Det at spillet har inkorporert prosedyregenererte brett gjør Balatro til noe helt unikt – her bidrar et hav av potensielle muligheter og utfall til at ingen runder blir like!
Premisset er nokså enkelt: Du spiller en variant av Poker, og skal forsøke å sette sammen de beste mulige kortene for å score høyest mulig poeng. Videre er dette krydret med en rekke morsomme mekanikker: du kan bygge opp og manipulere din egen unike kortstokk, kjøpe jokere, kortpakker, “tarot cards” og andre spesial-kort som gir bonuseffekter som mangedobler poengsummen.
The poker roguelike. Balatro is a hypnotically satisfying deckbuilder where you play illegal poker hands, discover game-changing jokers, and trigger adrenaline-pumping, outrageous combos.»
Det gjelder altså å sette sammen de beste (og mest kreative) kombinasjonene av høyt-scorende kort med bonuser som gir deg størst mulig uttelling. Får du skikkelig dreisen på dette vil poengene dine blusse opp i flammer – bokstavelig talt!
Balatro er utviklet av én fyr, en kanadisk spillutvikler som går under navnet LocalThunk. Allerede innen en måned hadde spillet solgt mer enn 1 million eksemplarer.
Balatro er tilgjengelig nå på PC/Mac (Steam), PS5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch – det er også ventet til mobil/nettbrett.
Rise of the Ronin
Rise of the Ronin er det nyeste spillet fra Team Ninja (Ninja Gaiden, Nioh). Spillet er en ny retning fra deres tidligere «souls-likes». Denne gangen har de i tatt for seg Edo-perioden i Japan, samtidig som de har utforsket en ny retning for det gameplay-tekniske og gjort spillet mer tilgjengelig for flere spillere.
Embark on an epic journey across war-torn 19th-century Japan in this combat-focused open-world action RPG from Team NINJA, the veteran studio behind Nioh and NINJA GAIDEN.»
Spillet minner faktisk en del om det kritikerroste Ghost of Tsushima (også en Playstation-ekslusiv) og i mindre grad på Team Ninjas tidligere titler. Det som er videreført fra Nioh-spillene er de tekniske kontrollene, med ulike “stances” og et kontrollsystem som krever at du setter deg ned og øver på kombinasjoner av ulike inputs for å uttøve skikkelig skade på fienden. Og akkurat som i FromSofts Sekiro og Bloodborne er det «angrep er det beste forsvar» som gjelder.
Utover å bytte ut mytiske skapninger, overnaturlige elementer og gigantiske bosser med mer realistiske fiendetyper og omgivelser, har man også gjort spillet mer tilgjengelig. Ulikt andre souls-likes er det mulig å bytte mellom ulike vanskelighetsgrader.
‘Dawn’, ‘dusk’ og ‘twilight’ er spillets svar på easy, medium og hard. I tillegg er spillet langt mer tilgivelig når det kommer til å gi deg checkpoints, og ved å la deg gå i andre retninger, levle opp karakteren og oppgradere armour og våpen hvis du skulle stå fast på en vanskelig boss fight.
Rise of the Ronin ligner derfor mer på et typisk Assassins Creed-spill (på en god måte) enn et beintøft souls-like-spill. En fin utvikling for Team Ninjas, synes vi. Da Nioh-spillene var så vanskelige at mestringsfølelsen var nærmest uoppnåelig.
Rise of the Ronin er tilgjengelig på Playstion 5.
Kommende spill vi gleder oss til!
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
Et førstepersons survival horror-spill utviklet i Unreal Engine 5. En etterlengtet oppfølger i den velkjente Stalker-serien. Handlingen er satt i en åpen verden sentrert rundt et post-apokalyptisk Chornobyl, og kombinerer skytespill med RPG-elementer. Utviklet av det Ukrainske spillstudioet GSC Game World (kjent for Stalker-spillene og RTS-serien Cossacks).
Det nyeste spillet i Stalker-serien lanseres 5. september 2024 på PC (Steam, Epic Games Store, Xbox Store) og Xbox Series X/S.
Avowed
Action-RPG fra veteranene i Obsidian Entertainment. Avowed er satt i samme univers som deres kritikerroste CRPG-tittel Pillars of Eternity. Og fra vi har sett ser spillet ut som en mer fargesprakende versjon av Skyrim. Vi håper at Obsidian kan gjenskape magien fra deres tidligere spill, særlig den mesterlige kombinasjonen av åpen verden, spennende dialogvalg og klassiske RPG-mekanikker, som i deres magnum opus: Fallout New Vegas.
Avowed er forventet til lansering høsten 2024, men har ikke fått offisiell dato ennå. Spillet kommer på PC og Xbox Series X/S.
Hva er ditt favorittspill så langt i år?
Legg igjen en kommentar under.