Tesla Motors er en erkeamerikansk teknologivirksomhet. Og likevel. Hvis du setter deg bak rattet i en Model S i Europa, er den sannsynlig vis rullet ut fra en fabrikkhall i den nederlandske byen Tilburg, som ligger drøyt 100 km fra Amsterdam. Her har Tesla nemlig sin samlefabrikk for biler til det europeiske markedet.
Fabrikken har faktisk eksistert i flere år, men bare i liten målestokk, og den har lenge ikke kunnet leve opp til etterspørselen. Derfor har man nå bygget en splitter ny fabrikk, som kan produsere rundt 450 biler i uken.
Bilene bygges imidlertid ikke fra grunnen av i Nederland. Fabrikken mottar nesten-ferdige biler i containere fra USA. Eller med nesten ferdig ytre. Da de er uten motor og programvare, er de i praksis veldig dyre såpekassebiler, som kan skubbes rundt på fabrikkgulvet, men ikke kjøre selv.
På fabrikken monteres bakaksel og motor, og bilens programvare installeres og testes, slik at de etter en dags rundtur på det 43.500 kvadratmeter store fabrikkgulvene kan kjøre ut som fult ferdige biler. Fabrikken rommer også et innendørs testanlegg, hvor kjøreegenskapene på hver bil testes. Blant annet bremsene, som skal være gode, når man har å gjøre med en 2,3 tonn tung bil med en akselerasjon som en supersportsvogn!
Fabrikken ble fredag innviet av selveste Mr. Tesla, Elon Musk, som i løpet av den siste uken har vært på «turne» i Europa.
Fabrikken i Holland fremstiller de fleste Model S-ene til det europeiske markedet. Norge og Sveits er unntakene. De får bilene direkte fra Fremont, USA.
Foruten å se fabrikken og møte Elon Musk fikk vi også mulighet til en prøvetur i den nyeste toppmodellen, P90D, som er udstyrt med firehjulstrekk, samt et kraftigere 90 kilowattimer-batteri, som gir mulighet for en lengre kjørerekkevidde. Og for enda kraftigere akselerasjon. Vi kan bekrefte at «Ludicrous Mode», er spinnvill som navnet antyder. 0-100 km/t på tre sekunder er latterlig raskt!