Da Lyd & Bilde deltok på CES-messen i Las Vegas tidligere i januar, var vi naturligvis nysgjerrige på hva verdens elektronikkprodusenter ville trekke opp av hatten. Men en helt annen attraksjon vi også hadde på «bucket-listen», var naturligvis Sphere!
Sphere er blant de nyeste underholdsningsarenaene på Las Vegas Strip. Det fascinerende byggverket ligger ved siden av hotellene Venetian og Palazzo. Det ekstravagante byggverket sto ferdig i juli 2023, tok fem år å bygge, og kostet 2,3 milliarder dollar(!) å realisere.
Sphere i Las Vegas: Enorm, kulerund underholdningsarena
Alle som har besøkt Las Vegas kan skrive under på at «alt» er litt større enn andre steder, og Sphere er utvilsomt et byggverk for rekordbøkene det også.
Med en høyde på 112 meter og bredde på 157 meter er dette verdens største sfæriske bygning. Utsiden er kledd med 1,2 millioner lysdioder, som danner en sammenhengende, kulerund LED-skjerm. Bygningen kan skimtes ved innflygningen til Las Vegas, der den lyser opp med grafikk, reklame og alle slags runde motiver.
På innsiden av Sphere sitter en annen gigantisk, men vesentlig skarpere kuleformet LED-skjerm. Den spenner 270 grader, og brer seg rundt publikum til siden og over hodene våre. Det totale skjermarealet er på hele 15.000 kvadratmeter, og oppløsningen er på 16K, tilsvarende 132 megapiksler.
En slik kolossal skjerm trenger selvfølgelig et lydsystem som matcher, og utviklerne av Sphere har gått grundig til verks her. Skjermveggen er til dels akustisk transparent, og slipper gjennom lyden fra totalt 164.000 høyttalere(!) montert på baksiden. Det sitter også egne høyttalere i gulvet under setene.
Høyttalerne sender ut 3D-surroundlyd fra alle retninger, slik at musikk og lydeffekter kan lokaliseres og formes presist i forhold til objektene på skjermen. Det brukes avanserte teknikker som stråleforming og bølgefeltsyntese for å oppnå klar og realistisk lyd til alle setene. Alt fra små insektlyder til store naturfenomener skal kunne gjengis med et realistisk nivå og skala.
I tilelgg tar Sphere i bruk 4D-effekter som vibrasjon, vind og duft for å skape en oppslukende opplevelse. Det sitter subharmoniske generatorer («rumperistere») under setene, som kan gjengi ultralave frekvenser ned til 5 Hz. Vindmaskinene kan lage alt fra tåke og lett bris til kraftige vindstyrker, og kan dessuten påvirke temperaturen og luftfuktigheten i salen.
A Postcard from Earth: The Sphere Experience
En slik arena krever selvfølgelig skreddersydd innhold, og under CES-uken i Las Vegas fikk vi anledning til å sjekke ut filmen A Postcard from Earth, som er blant hovedattraksjonene. Filmen kommer fra regissør Darren Aronofsky, og er laget eksklusivt for Sphere.
Råmaterialet er filmet med spesialkameraet Big Sky, som er utviklet internt av Sphere Studios. Dette bruker en kvadratisk 18K bildesensor fra STMelectronics, og et kjempestort 150 graders fisheye-objektiv. Dette er optikken som kreves, for å fylle den enorme Sphere-skjermen med et skarpt og detaljert bilde. Vi antar denne typen kamerateknologi også kan ha flere interessante bruksområder i fremtiden, til for eksempel VR-briller. Apple Vision Pro, anyone?
Så hvordan oppleves Sphere i praksis?
Handlingen i A Postcard from Earth er nokså enkel og litt melankolsk – «slik var Jorden før vi forlot den» – men måten den formidles på, er hinsides noe vi har opplevd tidligere. Sphere har som nevnt et arsenal av virkemidler, som resulterer i en skjellsettende realistisk filmopplevelse.
Handlingen tar oss først med ut i universet og et futuristisk romskip, der Jorden bare er en prikk i det fjerne. Etter hvert flyr vi tilbake til jordkloden og får et nært innblikk i natur- og dyreverdenen over syv kontinenter – naturfenomener så vel som menneskeskapte monumenter – alt gjengitt av Spheres enorme, bilde- lyd- og vindmaskiner.
Bildekvaliteten – kontrast, lysstyrke og farger – er glimrende, på høyde med en førsteklasses TV-skjerm eller kinolerret eller bedre – bare uendelig mye større. Det er også skarpere og mer detaljert enn noe annet vi har sett, og så godt som sømløst.
Vi la riktignok legge merke til et par skjermpaneler hvor fargene var litt avvikende fra de andre, men i det store og hele var bildekvaliteten skarp og sammenhengende. Vi kunne vri hodet og betrakte ulike objekter i bildet, omtrent som man gjør i virkeligheten.
Lydgjengivelsen er like enorm som bildet. Lydbildet kunne variere i størrelse ettter handlingen, alt fra små og presist lokaliserte lydeffekter til store lydhendelser med massiv skala. Da kom det det realistiske drønn fra subwooferne som gikk gjennom marg og bein – godt hjulpet av infrasoniske vibratorer montert under setene. Ikke noe for sarte sjeler!
Med slike massive virkemidler som påvirker flere av sansene våre samtidig, oppnås det en helt annen realisme enn vi er vant til fra vanlig kino. Det var ikke nødvendigvis like bra under hele filmen, men de gangene alle systemene spilte på lag, var det øyeblikk hvor vi opplevde en tilstand av total innlevelse, der handlingen simpelthen føltes ekte – som å være der, med både kropp og sinn.
Min kollega John Alex Hvidlykke, som er tidligere kinooperatør i en digital 3D-kino, er enig:
«Det er den største kinoopplevelsen jeg har hatt i mitt liv. Ikke den største filmopplevelsen, men visuelt den største.»
En ting er sikkert, dette vil vi gjerne se og høre mer av! Selvsagt i Las Vegas, men vi håper også teknologien tas med til Europa og Nordens fornøyelsesparker etter hvert. Vi har nok bare sett begynnelsen av hvordan denne kamera- og skjermteknologien kan brukes til å formidle ulike typer innhold. Selv de råeste IMAX-kinoene blekner i forhold til dette…
Sphere holder åpent fremover og foruten A Postcard from Earth vil man kunne oppleve band som U2 og Phish inne i «sfæren». Billettprisene ligger rundt 150 dollar og oppover.
Se mer om teknologien bak Sphere og Big Sky kameraet i denne videoen fra Wall Street Journal: