Klokken 00:30-04:30 (norsk tid) i natt er det, bokstavelig talt, kickoff for årets definitivt største TV-evenement: «Super Bowl LV».
Årets finalekamp (den 55. i historien) i amerikansk fotball spilles mellom Kansas City Chiefs og Tampa Bay Buccaneers, men nesten like mye oppmerksomhet som selve kampen får de spektakulære reklamene som vises i de mange pausene.
I USA benker nesten 100 millioner amerikanere seg årlig foran en TV-skjerm for å se finalekampen. I tillegg kommer ca. 40-50 millioner seere verden rundt.
På grunn av den pågående koronapandemien (som så langt har tatt 475.000 menneskeliv i USA) er stadionets kapasitet på 65.000 plasser redusert til kun 25.000; av de er 7.500 allerede vaksinerte helsemedarbeidere.
De som ikke slipper inn på stadion ser i stor grad kampen på sin lokale pub. Også her er det stor rift om plassene, og man må ofte forhåndsbooke plass måneder i forveien.
For de største amerikanske selskapene er dette selveste julaften for å promotere sine produkter, og det er alltid enorm rift om de eksklusive reklamespottene.
De korteste spottene er på kun 30 sekunder, for det må en annonsør ut med ca. 50 millioner kroner!
I år kommer en av de mest omtalte reklamene fra bilgiganten General Motors. Her får vi bivåne komikeren Will Ferrell i det han trakasserer Norge, og nordmenn, fordi vi er «verdensmestere» i å kjøpe elbiler.
Selvfølgelig skal amerikanerne være størst og best i alt, så Ferrell reiser til Norge (han feilnavigerer dog til Sverige!) for å gi oss en lærepenge.
Audi Norge lot ikke denne sjansen/utfordringen gå fra seg, og kalte prompte inn Game og Thrones-skuespiller Kristofer «Tormund Giantsbane» Hivju for å gi amerikanerne svar på tiltale:
Elbilen Audi e-tron var den mest solgte bilmodellen i Norge i 2020.
En muligens enda mer overraskende Super Bowl-reklame (enn GM) kommer fra et annet bilmerke. Jeep har fått ingen ringere enn Bruce Springsteen med seg i en høyst politisk reklame der tematikken er at USA nå må (gjen)forenes.
Verdens største rockestjerne har aldri tidligere stilt opp i en reklamefilm, men hans mangeårige manager, Jon Landau, uttaler til Rolling Stone at:
Olivier Francois and I have been discussing ideas for the last 10 years, and when he showed us the outline for ‘The Middle,’ our immediate reaction was, ‘Let’s do it’.
Ifølge Variety var det ikke før i forrige måned at Springsteen bestemte seg for å si ja til Jeep, dermed ble det en kort og effektiv produksjonstid på den høyst uvanlige «reklame»-filmen. Det originale musikksporet er skrevet av Springsteen, og produsert av Ron Aniello.
Filmen ble innspilt i USAs «Heartland», Kansas, Colorado og Nebraska over en femdagersperiode i januar, der siste innspillingsdag var sist søndag (!). Regissøren er Thom Zimny som The Boss har samarbeidet med på blant annet Hunter of Invisible Game, Springsteen on Broadway, Western Stars og nå senest Letter to You-dokumentaren.
Fear has never been the best of who we are. […] We need the middle. We just have to remember the very soil we stand on is common ground. So, we can get there. We can make it to the mountaintop, through the desert, and we will cross this divide.
– Bruce Springsteen
https://youtu.be/D2XYH-IEvhI
Reklamefilmen bærer et umiskjennelig preg av tonen og stilen fra Western Stars.
The Boss har tidligere (2009) hatt æren av å spille under «Halftime Showet» i Super Bowl:
Årets kamp spilles i Tampa, Florida på «Raymond James Stadium»; forøvrig første gang i historien at et lag får spille finalen på hjemmebane.
Noe av det mest spesielle med kveldens kamp er at quarterback-legende Tom Brady spiller sin 10. (!) Super Bowl. I år for Tampa Bay Buccaneers.
PS! I Norden kan du se kampen direkte på Viasat 4. «Før kampen»-showet starter allerede kl. 23:15.
Play ball!