I det stadig flere internasjonale strømmetjenester kommer på markedet, kappes strømmegigantene om å sikre seg flest mulig lukrative avtaler som gir deres abonnenter eksklusivt innhold.
Når du i dag, blant annet, kan velge mellom:
- Netflix
- Disney+
- HBO Nordic (snart HBO Max)
- Prime Video
- Apple TV+
- Paramount+
- Viaplay
så sier det seg selv at du ikke kan betale for 5-8 strømmeabonnement. Nøkkelen til suksess blir da:
- Mye, og variert, kvalitetsinnhold
- Unikt innhold (som du kun finner på akkurat den strømmetjenesten)
- Lokalprodusert innhold
2021 er for alvor blitt året da bransjen konsolideres.
For en måned siden kom meldingen om at AT&T og Discovery fusjonerer. AT&T eier allerede CNN, HBO og Warner Bros., nå skal de fusjonere Warner Bros. Entertainment (som blant annet sitter med Harry Potter i arkivporteføljen) med Discoverys nettverk – og sammen skape en ny strømmegigant.
Om godkjent av konkurransemyndighetene, vil det nye selskapet (under ledelse av David Zaslav) være operativt i løpet av 2022.
Like etter annonserte Jeff Bezos at Amazon kjøper det legendariske filmselskapet MGM; som med sitt rikholdige arkiv på over 4.500 filmer sitter på rettighetene til samtlige av James Bond-filmene.
Det vil si at det eneste av de store Hollywood-studioene som nå står utenfor en egen strømmetjeneste er Sony Pictures.
I april signerte Netflix en avtale med Sony om rettigheter til Sony-filmene de kommende fem årene. Dermed har verdens ledende strømmetjeneste sikret seg mange lukrative storfilmer, som blant annet Spider-Man– og Jumanji-serien.
I går dro Reed Hastings igjen frem sjekkheftet, og signerte en avtale med ingen ringere enn Steven Spielberg!
Spielberg er en av tidenes mest suksessrike regissører, med filmer som Jaws, Nærkontakt av tredje grad, E.T., Indiana Jones, The Color Purple, Empire of The Sun, Jurassic Park, Schindler’s List, Redd mening Ryan, Minority Report, München, Lincoln, og Bridge of Spies på sin særs rikholdige CV er han en av filmindustriens sikreste kassasuksesser og Hollywoods mektigste menn.
Steven Spielbergs produksjonsselskap, Amblin Partners, har nå signert en eksklusiv avtale med Netflix, som sikrer det største strømmeselskapet flere filmer i året fra Spielberg & Co de kommende årene.
Detter er filmer som vil slippes eksklusivt på Netflix, og dermed ikke få noen kinodistribusjon. Eneste unntaket er om Netflix, på ad hoc-basis, godtar en begrenset kinodistribusjon, slik de gjorde med Roma og Marriage Story.
Avtalen garanterer minimum to filmer årlig fra Amblin til Netflix, og strekker seg løpende de kommende år. Det ryktes at Spielberg selv kan tenkes å sette seg i registolen for noen av filmene.
Mangeårig Spielberg-partner, og nære venn, Martin Scorsese «joined the Dark side» allerede for noen år siden, og regisserte i 2019 mesterverket The Irishman eksklusivt for Netflix. Filmen ble nominert til hele 10 Oscar-priser, deriblant årets beste film.
I pressmeldingen utdyper Spielberg avtalen:
At Amblin, storytelling will forever be at the center of everything we do, and from the minute Ted [Sarandos, Netflix (red.anm.)] and I started discussing a partnership, it was abundantly clear that we had an amazing opportunity to tell new stories together and reach audiences in new ways. This new avenue for our films, alongside the stories we continue to tell with our longtime family at Universal and our other partners, will be incredibly fulfilling for me personally since we get to embark on it together with Ted, and I can’t wait to get started with him, Scott, and the entire Netflix team.
Netflix’ Ted Sarandos føyer til:
Steven is a creative visionary and leader and, like so many others around the world, my growing up was shaped by his memorable characters and stories that have been enduring, inspiring and awakening. We cannot wait to get to work with the Amblin team and we are honored and thrilled to be part of this chapter of Steven’s cinematic history.
Spielberg/Netflix-avtalen er nærmest revolusjonerende i Hollywood-sammenheng, spesielt med tanke på at Spielberg selv har vært noe av en motstander mot strømmetjenestene, og i 2019 aktiv gikk ut og frontet at ingen filmer som ikke hadde hatt kinodistribusjon burde nomineres til Oscar-priser.
Med denne signeringen ser vi nok et tegn i tiden hvordan filmindustrien er inne i en omfattende nytenkning og endring, der strømmetjenestene kommer i første rekke, og så (evt.) en kinodistribusjon.
Dette er en utvikling som har foregått over de siste 3-4 årene, men som for alvor skjøt fart i det koronapandemien traff verden som en tsunami for halvannet år siden, og tvang filmselskapene til å tenke nytt med hensyn til distribusjon av sine kostbare filmer.
Kinoindustrien er så hardt rammet at enkelte nå stiller spørsmål ved om Covid-19 vil ta livet av, i det minste radikalt endre, kinomarkedet for all fremtid. En ting er sikkert, pandemi med påfølgende lockdown og hjemmesitting har vært en gullgruve for strømmetjenestene.
Om korona blir kinoenes nådestøt gjenstår å se, men med filmselskaper som presser på for å krympe det eksklusive «kinovinduet» og vedtak om å lansere storfilmene sine rett på egne strømmetjenester (som Disney+ og HBO Max), vil kinokjedene få det tøft fremover.
Med kommende oppkjøp og konsolideringer tegner det seg ut tre soleklare flaggskip innenfor strømmetjenester: Netflix, Disney+ og Prime Video.