Med stadig større konkurranse innenfor det lukrative strømmemarkedet, kjenner nok Reed Hastings & Co, i Netflix, konkurrentene puste dem i nakken.
Disney+ passerte nylig 100 millioner abonnenter globalt, og det på kun knappe halvannet år. Netflix har ca. 200 millioner abonnenter, og forsøker nå også å komme kontodelingen til livs.
Med en nysignert innholdsavtale mellom Netflix og Sony Pictures har verdens ledende strømmetjeneste sikret seg mange lukrative storfilmer, som blant annet Spider-Man– og Jumanji-serien.
Med dette sikres Netflix eksklusiv tilgang til en mengde kommende Sony-filmer, så snart de har spilt ferdig på kinoene – i et vindu som for øvrig stadig krymper inn.
I følge Bloomberg har Sony forlangt i området $ 250 millioner for avtalen; det vites dog ikke hvor mye Netflix har betalt.
Av de store Hollywood-studioene er Sony Pictures det eneste selskapet (etter at Paramount+ nylig kom på banen) som (ennå) ikke har sin egen strømmetjeneste.
Kinoindustrien er så hardt rammet at enkelte nå stiller spørsmål ved om Covid-19 vil ta livet av, i det minste radikalt endre, kinomarkedet for all fremtid. En ting er sikkert, pandemi med påfølgende lockdown og hjemmesitting har vært en gullgruve for strømmetjenestene, slik som Netflix og Disney+.
Om korona blir kinoenes nådestøt gjenstår å se, men med filmselskaper som presser på for å krympe det eksklusive «kinovinduet» og vedtak om å lansere storfilmene sine rett på egne strømmetjenester (som Disney+ og Paramount+), vil kinokjedene få det tøft fremover.
Når nå et kravstort publikum, verden rundt, har blitt vant til å se storfilmene rett på sin egen TV, simultant med (en redusert) kinorelease, så spørs det om det er mulig å «presse tannkremen tilbake i tuben igjen» post korona.