Netflix lanserer billigabonnement – med reklame!

Etter en mer enn halvering av aksjekursen, og nedgang i antall abonnenter, tar Netflix grep.

Netflix lanserer billigabonnement - med reklame! 2

ROME, ITALY - APRIL 18: Reed Hastings attends Reed Hastings panel during Netflix 'See What's Next' event at Villa Miani on April 18, 2018 in Rome, Italy. (Photo by Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix) *** Local Caption *** Reed Hastings

Få forretningsområder har opplevd en mer gullkantet periode under pandemien enn nettopp strømmetjenestene – og den best posisjonerte av dem alle i det Pangolin-spisende kinesere spredde Covid-19 verden rundt, var nettopp Netflix.

Den største strømmegiganten opplevde en regelrett korona-boost i det kinoer og kulturtilbud stengte ned, folk ble sendt på hjemmekontor og tvunget innendørs (med sosial avstand og munnbindet i skjortelomma).

Les også Korona-boost for Netflix Hjemmekontor og koronakarantene gir voldsom seervekst for strømmegiganten.

Nå som vi, etter alle solemerker, har lagt den helvetes koronapandemiene bak oss er strømmemarkedet nok en gang i radikal endring.

Det skyldes flere faktorer:

I går kveld la Netflix frem tallene for første kvartal 2022, og endringen i abotallene er entydig. For første gang siden 2011 taper (!) Netflix abonnenter.

Budsjettet for Q1 lå på en vekst på 2,5 mill. nye abonnenter (globalt), men fasiten viser en nedgang på 200.000. Som en følge av dette raser Netflix-aksjen -27 % i dagens førhandel på Wall Street.

Hos Netflix er det nå «alle-mann-til-pumpene» og strømmetjenestens gründer, og CEO, Reed Hasting har allerede annonsert konkrete tiltak for å sikre fortsatt abonnementsvekst:

CEO i Netflix, Reed Hastings (Foto: Ernesto S. Ruscio / Getty Images for Netflix)

Hastings har lovet investorene at selskapet vil lansere en «billig»-versjon av tjenesten, med annonser, innen ett til halvannet år.

De oppdaterte prognosene for Q2 2022 predikerer en ytterligere abonnementsnedgang, estimert til -2 millioner.

Those who have followed Netflix know that I’ve been against the complexity of advertising and a big fan of the simplicity of subscription. I’m a bigger fan of consumer choice, and allowing consumers who would like to have a lower price and are advertising tolerant to get what they want, makes a lot of sense.

– Reed Hastings

Netflix har per dags dato ca. 222 millioner abonnenter globalt, men har det siste året opplevd en stadig lavere vekstrate blant nye abonnenter, og merker nå presset fra Prime Video, Disney+, HBO Max, Apple TV+ og Paramount+, samt lokale aktører som Viaplay.

Les også Ringenes Herre: Nå er tittelen klar! I september er det duket for Prime Videos største seriesatsing noensinne: Tolkiens Ringenes Herre.

Aksjen nådde en topp i november i fjor, da den passerte $ 700,-, nå handles den til under halve prisen.

Som en lille digresjon kan det nevnes at det norske Oljefondet hadde Netflix-aksjer til en (bokført) verdi av NOK 23 milliarder ved årsskiftet…

Blant strømmegigantens største suksesser finner vi kostymedramaserien Bridgerton, som nylig lanserte sin andre sesong – en serie som umiddelbart gikk til topps på seerlistene. Om det blir fremtidige budsjettkutt for slike ekstremt dyre produksjoner gjenstår å se – en ting er sikkert, kampen om forbrukernes strømmepenger kommer ikke til å avta med det første.

 

Les også Vi kårer den beste strømmetjenesten (for deg) Med lanseringen av Disney+ har strømmekrigen for alvor tatt av, men hvilke av de store strømmetjenestene MÅ du ha?
Les videre
Exit mobile version