I strålende sensommervær var Lyd & Bilde i går tilstede i Netflix’ nye nordiske hovedkontor, i Stockholm, der en rekke nye nordiske serier og filmer ble presentert.
Den største overraskelsen var nok at Netflix har maktet å overtale serieskaper, og Netflix-veteran, Per-Olav Sørensen til å finne tilbake til julestemningen – det blir nemlig en tredje sesong av Hjem til jul!
Sørensen har for strømmegiganten tidligere levert solide, og troverdige, serier som Kampen om tungtvannet, Quicksand – Störst av allt, to sesonger av Hjem til jul, The Playlist, Julestorm og årets Midtsommernatt.
Alle hjertevarme serier der medmenneskelige forhold står i sentrum for dramaet – Royalteen derimot, lar vi forbigå i stillhet.
Nå har han trommet sammen sitt kvinnelige manusforfatterteam (Siri Seljeseth, Amy Deasismont, Vera Herngren, Mari Ørstavik), som skriver så blekket spruter på nye romantiske forviklinger og dramatikk rundt livet til den smånaive, kaotiske og tungt romantiske Johanne (Ida E. Broch).
Gjennom to sesonger (2019, 2020) har vi fulgt Johannes kronglete jakt på kjærligheten, og det midt i den hektiske julestria.
I andresesongen så vi at kjærlighetssorg, julestress, venner som flyttet og en familie som var i ferd med å splittes tæret på Johanne. Hun «løste» det med fyll og fanteri, nye tatoveringer og en intens trang til å kopulere. Og i bakgrunnen lurte Jonas (Felix Sandman, Quicksand – Störst av allt).
Vi forlot dem begge litt i villrede, og med relativt åpne fremtidsutsikter.
Til neste jul får vi se hvordan det har gått med Johanne, fem år senere i livet.
Sørensen lover oss gjensyn gjensyn med de samme hovedkarakterene, men understreker at per dags dato er kun Broch i boks på prosjektet.
Hjem til jul («Home for Christmas») er en blant de nordiske seriene som har gjort størst suksess utenfor Norden, med store internasjonale seertall.
I det sesong 3 tar til er Johanne nå 35 år, og det har gått en liten stund siden bruddet med Jonas.
Hun har ingen ny kjæreste, men holder seg aktiv og er opptatt av å ikke føle seg ensom. Hun hjelper søsknene sine, tar seg av sin ensomme far og tar på seg en ny lederstilling på jobben. Når hun så kaster seg tilbake på datingmarkedet innser hun raskt at det ikke er sånn som det pleide å være. Eller er det Johanne som har endret seg?
Bruddet med Jonas var tøft, og i bakhodet ligger det store spørsmålet: Vil hun våge å elske noen igjen?…
Svarene, og gjensyn med de smittsomt sjarmerende karakterene, får vi til neste jul.
Netflix’ VP for nordisk innhold, Jenny S. Björk kunne fortelle at blant Netflix’ 278 millioner globale abonnenter, har imponerende 2/3 av dem en eller flere ganger strømmet nordisk innhold på tjenesten.
Ikke da så merkelig at strømmegiganten fortsetter sin sterke satsing i Norden. Og godt er det, for når både Max og Viaplay så godt som har kastet inn håndkleet med hensyn til nordisk dramainnhold er Netflix nå fullstendig ledende for å mette et internasjonalt strømmepublikum med særegne, karakteristiske historier fra vårt eget hjemsted.
Til neste år slippes det blant annet en ny krimthriller signert Peter Grönlund (Goliat): Synden (2025). Satt til redneck-land i Sør-Sverige, med en politietterforsker (Krista Kosonen, Beforeigners) tungt personlig involvert i drapsgåten.
Virker som en meget spennende serie, med et uvant grep, i det Grönlund har vagt å caste en rekke amatører sammen med profesjonelle skuespillere.
I tillegg vender de driftige serieskaperne (og skuespillerinnene) Ditte Hansen og Louise Mieritz tilbake, med den romantiske komedien SULT, basert på romanen til Tine Høeg (2022).
Her får vi historien om et ungt dansk par i midten av trettiårene som sliter med å få barn. Filmen er basert på en roman.
Netflix annonsert en rekke andre nordiske serier og filmer, deriblant den etterlengtede del II av Ronja Røverdatter (premiere 24. oktober), The Helicopter Heist (basert på virkelige hendelser; premiere 22. november), Troll2 (originalfilmen er den mest strømme ikke-engelskspråklige Netflix-filmen noensinne!) og realityserien Making it In Marabella (premiere: 1. oktober).
CO-CEO, Greg Peters, kunne dog avkrefte at Netflix ville satse like tungt på søppelreality, som tilfellet er med Max og Viaplay. Hos strømmegiganten er det originalt dramainnhold som fortsatt vil være bærebjelken på plattformen.
Og om du venter på et rimeligere Netflix-abonnement (med reklame) er dette fortsatt et godt stykke frem i tid for nordiske abonnenter.
Det vi derimot virkelig kan se frem til, er nok en gigantomanisk katastropplevelse, signert gjengen i norske Fantefilm, som tidligere har servert oss leken popcornunderholdning av beste Hollywood-kvalitet, med filmer som Bølgen, Skjelvet og Nordsjøen.
Nå har de fått med en av Nordens fremste karakterskuespillere, Anders Baasmo (Exit) på laget, og står på trappene med en katastrofe-miniserie hensatt til Kanariøyene: La Palma.
Her er det et enormt vulkanutbrudd som truer våre antihelter.
Premiere mot slutten av året – vi gleder oss allerede!