Nå skal Netflix ha betalt når du deler passordet

Netflix har lenge jobbet mot å stoppe passord-deling - nå tar strømmegiganten grep.

Nå skal Netflix ha betalt når du deler passordet 3

ROME, ITALY - APRIL 18: Ted Sarandos attends the Ted Sarandos panel during Netflix 'See What's Next' event at Villa Miani on April 18, 2018 in Rome, Italy. (Photo by Ernesto S. Ruscio/Getty Images for Netflix) *** Local Caption *** Ted Sarandos

Etter to korona-år med Herrens glade dager, og høy champagneføring ble det brått slutt!

I det Reed Hastings (CEO i Netflix) annonserte sjokktallene for Q1 2022, der Netflix for første gang opplevde en nedgang i abonnementstallene, ble det «alle mann til pumpene» hos strømmegiganten.

Hastings annonsert allerede i april tre konkrete tiltak for å sikre abonnementsvekst:

Like etter tok mektige Ted Sarandos grep, og annonserte en ny forretningsmodell. Strømmetjenesten skulle innen utgaven av 2022 lansere et abonnementsnivå finansiert av reklame. Abonnementsnedgangen fortsatte dog for Netflix – og 1. juli i år passerte Disney Netflix i antall abonnenter!

Les også Nå er musen størst av dem alle! Det tok Mike Mus & Co kun to og et halvt år å vippe Netflix ned fra strømmetronen.

For seks dager siden deklamerte Sarandos at selskapet nå er klare for å rulle ut et abonnomentsprodukt (delvis) finansiert av reklame. Allerede den 3. november lanseres det nye tilbudet på det amerikanske markedet, og abonnementstypen skal hete «Basic with Ads». Prisen blir $ 6,99 i måneden (74,- kroner); noe som er $ 3,- rimeligere enn normalabonnementet i USA. I Norge koster nå et månedsabonnement på Netflix fra 89,- til 159,- per måned.

Greg Peters, COO hos Netflix, informerer om at den nye abonnementsformen vil inneholde 5 minutter med annonser per time. Både serier og filmer vil bli avbrutt av reklameslotter.

Netflix lanserer sitt reklamefinansierte abonnement i første omgang i USA, Canada, Mexico, Australia, Brasil, Frankrike, Tyskland, Italia, Japan, Korea, Storbritannia, og Spania.

Les også Netflix innfører reklame! Strømmekrigen hardner til, og Netflix taper abonnenter - nå kommer reklamen.

Netflix-aksjonærene har da også responderte på abonnementsnedgangen med å sende aksjen ned -65 % siden toppnoteringen i november 2021.

Men, i går kveld snudde det. I det Netflix la frem tallene for Q3, som viste en vekst i antall abonnenter på ca. 2,4 millioner, svarte Wall Street med å sende aksjen opp +15 %.

Ted Sarandos fra en tid da pilene pekte rett til himmels, premieren på «Lilyhammer, sesong 3» (Foto: Netflix))

Så langt har Sarandos levert på to av Hastings hovedpunkter for å snu skuta.

Netflix har kuttet kraftig i budsjettene for egenproduserte serier, og lagt ned show unna for unna det siste halvåret. Om knappe tre uker kommer reklame-abonnementet på plass (PS! Vi har vært i kontakt med Netflix’ PR-byrå for Norden, som hverken kan bekrefte når (eller om?) det vil lanseres her på berget i 2023); da gjenstår det kun å komme den helvetes (sett fra Netflix’ ståsted) passorddelingen til livs.

Les også Mer pomp, prakt og pupp! Bridgerton er definitivt blant de mest potente kostymedramaene.

I følge The Verge vil Netflix «tidlig i 2023» komme med helt konkrete tiltak som stopper muligheten for gratis deling av passord.

Et fenomen som så visst ikke er av ukjent art, der mange storfamilier (med forskjellig bosted) deler på samme Netflix-konto; og det også etter at podene har forlatt redet.

Estimatene er usikre, men Netflix selv hevder at de p.t. taper opptil 6 milliarder dollar (tilsvarende 64 milliarder kroner) i omsetning årlig som følge av at abonnentene bryter med abonnementsvilkårene – og deler brukerkontoen/passordet sitt med folk utenfor husstanden.

Reed Hastings, Netflix’ gründer (Foto: Netflix)

Fra tidlig 2023 skal dette ikke bli mulig lenger. Hvordan?

Et kontrollsystem (f.eks. «2 factor verification») vil sørge for at du må betale for et ekstra medlem, i form av en underkonto, når personer utenfor husstanden bruker abonnementet ditt.

Eksakt hvor stor den ekstra prisen vil være er per nå ikke klart, men vi kan få en klar indikasjon ved å se til Sør-Amerika, der Netflix en stund har testet ut det nye konseptet. Her kan en Netflix-abonnent dele sitt abonnement med for eksempel utflyttede barn, mot at han/hun da betaler ca. 1/4 av normal månedspris per person han/hun deler abonnementet med.

Netflix opererer p.t. med en maksgrense på to ekstra brukere per abonnement.

Les også Korona-boost for Netflix Hjemmekontor og koronakarantene gir voldsom seervekst for strømmegiganten.

Standardabonnementet koster i dag 109,- kroner i måneden i Norge, så med en tilsvarende modell må du punge ut ca. 29,- mer i måneden per barn (eller andre; mor og far?) du har vært så «generøs» å dele ditt Netflix-abonnement med.

Den årvåkne Netflix-abonnement fikk muligens med seg at Netflix allerede i går kveld beredte grunnen for dette, ved å sende ut en mail der de informerte om «profiloverføring»:

Når blir det slutt på gratis kontodeling (Skjermdump: Netflix)
Les videre
Exit mobile version