Etter to korona-år med Herrens glade dager, og høy champagneføring ble det brått slutt!
I det Reed Hastings (CEO i Netflix) annonserte sjokktallene for Q1 2022, der Netflix for første gang opplevde en nedgang i abonnementstallene, ble det «alle mann til pumpene» hos strømmegiganten.
Hastings annonsert allerede i april tre konkrete tiltak for å sikre abonnementsvekst:
- Det vil lanseres en billigversjon av tjenesten, med reklame
- De intensiverer kampen mot passorddeling
- Budsjettene på nye serier/filmer kuttes
Like etter tok mektige Ted Sarandos grep, og annonserte en ny forretningsmodell. Strømmetjenesten skulle innen utgaven av 2022 lansere et abonnementsnivå finansiert av reklame. Abonnementsnedgangen fortsatte dog for Netflix – og 1. juli i år passerte Disney Netflix i antall abonnenter!
For seks dager siden deklamerte Sarandos at selskapet nå er klare for å rulle ut et abonnomentsprodukt (delvis) finansiert av reklame. Allerede den 3. november lanseres det nye tilbudet på det amerikanske markedet, og abonnementstypen skal hete «Basic with Ads». Prisen blir $ 6,99 i måneden (74,- kroner); noe som er $ 3,- rimeligere enn normalabonnementet i USA. I Norge koster nå et månedsabonnement på Netflix fra 89,- til 159,- per måned.
Greg Peters, COO hos Netflix, informerer om at den nye abonnementsformen vil inneholde 5 minutter med annonser per time. Både serier og filmer vil bli avbrutt av reklameslotter.
Netflix lanserer sitt reklamefinansierte abonnement i første omgang i USA, Canada, Mexico, Australia, Brasil, Frankrike, Tyskland, Italia, Japan, Korea, Storbritannia, og Spania.
Netflix-aksjonærene har da også responderte på abonnementsnedgangen med å sende aksjen ned -65 % siden toppnoteringen i november 2021.
Men, i går kveld snudde det. I det Netflix la frem tallene for Q3, som viste en vekst i antall abonnenter på ca. 2,4 millioner, svarte Wall Street med å sende aksjen opp +15 %.
Så langt har Sarandos levert på to av Hastings hovedpunkter for å snu skuta.
Netflix har kuttet kraftig i budsjettene for egenproduserte serier, og lagt ned show unna for unna det siste halvåret. Om knappe tre uker kommer reklame-abonnementet på plass (PS! Vi har vært i kontakt med Netflix’ PR-byrå for Norden, som hverken kan bekrefte når (eller om?) det vil lanseres her på berget i 2023); da gjenstår det kun å komme den helvetes (sett fra Netflix’ ståsted) passorddelingen til livs.
I følge The Verge vil Netflix «tidlig i 2023» komme med helt konkrete tiltak som stopper muligheten for gratis deling av passord.
Et fenomen som så visst ikke er av ukjent art, der mange storfamilier (med forskjellig bosted) deler på samme Netflix-konto; og det også etter at podene har forlatt redet.
Estimatene er usikre, men Netflix selv hevder at de p.t. taper opptil 6 milliarder dollar (tilsvarende 64 milliarder kroner) i omsetning årlig som følge av at abonnentene bryter med abonnementsvilkårene – og deler brukerkontoen/passordet sitt med folk utenfor husstanden.
Fra tidlig 2023 skal dette ikke bli mulig lenger. Hvordan?
Et kontrollsystem (f.eks. «2 factor verification») vil sørge for at du må betale for et ekstra medlem, i form av en underkonto, når personer utenfor husstanden bruker abonnementet ditt.
Eksakt hvor stor den ekstra prisen vil være er per nå ikke klart, men vi kan få en klar indikasjon ved å se til Sør-Amerika, der Netflix en stund har testet ut det nye konseptet. Her kan en Netflix-abonnent dele sitt abonnement med for eksempel utflyttede barn, mot at han/hun da betaler ca. 1/4 av normal månedspris per person han/hun deler abonnementet med.
Netflix opererer p.t. med en maksgrense på to ekstra brukere per abonnement.
Standardabonnementet koster i dag 109,- kroner i måneden i Norge, så med en tilsvarende modell må du punge ut ca. 29,- mer i måneden per barn (eller andre; mor og far?) du har vært så «generøs» å dele ditt Netflix-abonnement med.
Den årvåkne Netflix-abonnement fikk muligens med seg at Netflix allerede i går kveld beredte grunnen for dette, ved å sende ut en mail der de informerte om «profiloverføring»: