Nå får Netflix reklamer

Netflix-toppsjef sier at tapet av mange potensielle brukere er begrunnelsen bak det nye tiltaket.

TedSarandos Netflix TOP 1536x865 1

TedSarandos Netflix TOP 1536x865 1

Ted Sandaros er en av Netflix sine to toppsjefer. På årets Cannes Lions-reklamefestival bekreftet han en opplysning som Netflix allerede kom med i april: Netflix vil i nær fremtid bli delvis finansiert av reklame.

Les også Nå blir det reklame på Netflix! Etter en mer enn halvering av aksjekursen, og nedgang i antall abonnenter, tar Netflix grep.

I første kvartal av 2022 mistet streaming-giganten 200.000 abonnenter på globalt plan, og årsaken er ifølge Sarandos at Netflix har blitt for dyrt for en del brukere:

«Vi har tapt en stor kundegruppe, folk som ville sagt: ‘Hey, Netflix blir for dyrt for meg, men jeg har ikke noe imot reklamer,'» sa Sarandos til podcast-vert Kara Swisher på scenen i Cannes. Han fortsatte:

«Derfor legger vi nå til et nytt abonnement i utvalget. Netflix slik man kjenner det i dag, får ikke reklamer, men vi byr på et alternativ til de som sier: ‘Jeg vil ha en lavere pris og kan fint se reklamer.'»

Det er første gang Netflix har vært til stede på den internasjonale reklamefestivalen i Cannes, og Netflix-sjefen bekreftet også at streaming-giganten jobber med potensielle reklamepartnere, skriver The Hollywood Reporter.

Netflix er ikke alene om å drive nye reklamefinansierte abonnementstyper. Det gjelder f.eks. også Disney+ som kommer med et billig abonnement hvor innholdet avbrytes en gang i timen av fire minutter med reklame.

Les videre
Exit mobile version