Korona-boost for Netflix

Hjemmekontor og koronakarantene gir voldsom seervekst for strømmegiganten.

Korona-boost for Netflix 5

UNTITLED DATING SHOW

Mens koronaviruset herjer som en tsunami med Jordens befolkning, bringer med seg død og fordervelse i sitt kjølvann, og samtidig fører til børsras og historisk nedgang i omsetningen til mange bedrifter, så er det faktisk noen som går imot trenden i disse ekstraordinære tider.

Netflix er definitivt et av motstrøms-selskapene.

Reed Hastings, administrerende direktør og Netflix’ gründer har grunn til å gni seg i hendene i disse tider. (Foto: Netflix)

Industrindeksen Dow Jones, i USA, har hatt en nedgang på ca. 20 % så langt i år, hovedindeksen på Oslo børs har gått ned 22 % (NB! Var ned hele 32,5 % den 23. mars), Stockholmsbørsen har falt ca. 16 % og børsen i København har opplevde en nedgang på ca. 4 % siden nyttår (var 23 % ned den 23. mars).

Netflix-aksjen derimot, har opplevd en OPPGANG på imponerende 40 % siden nyttår! Her kan det også legges til at Netflix-aksjen hadde en oppgang på vanvittige 4000 % i perioden 2009-2019.

Tiger King: Murder, Mayhem and Madness (Foto: Netflix)

Nå er det sjelden Lyd & Bilde behefter seg med børskurser, men denne gangen gjør vi et unntak. Den voldsomme kursoppgangen til Netflix reflekterer nemlig en økning på solide 25 % mer tid brukt på strømmetjenesten siden nyttår, samt en abonnementsvekst på 16 millioner abonnenter i årets første kvartal.

Hastings & Co har nå passert 183 millioner abonnenter globalt.

Noe som igjen må relateres til at vi siden primo mars 2020 har tilbragt mer tid innendørs, og dermed foran TV-/PC-/mobilskjermen enn noengang før, samt at kinosaler verden over holder stengt.

Et av de store spørsmålene nå, er om koronaviruset og dets påfølgende endrede seervaner vil forandre måten vi konsumerer film på for godt. Er det vi nå ser begynnelsen på slutten for kinoene, eller vil de nok en gang «gjenoppstå»? Hva tror du? Kommenter gjerne nedenfor.

Enn så lenge fortsetter Netflix sin enorme innholdsproduksjon, og kan notere seg for solide seertall på blant annet Tiger King, Too Hot to Handle, Casa de Papel, Messiah, samt møkkafilmen Spenser Confidential (85 millioner skal visstnok ha kastet bort 2 timer av livet sitt på Mark Wahlberg-mølet).

Om nedstengningen av samfunnet trekker ut i tid, vil nødvendigvis lanseringstempoet måtte skrus noe ned, også hos Netflix. Dog er de i den heldige posisjonen at de produserer innhold i snart enhver krik og krok av verden, og sånn sett har langt mer fleksibilitet enn mange andre serie-/filmselskaper.

I morgen slipper Netflix nok en film som garantert vi bli en seersuksess, actionfilmen Extraction, med Chris Hemsworth i hovedrollen. Les vår anmeldelse her.

Chris Hemsworth i Extraction – premiere i morgen (Foto: Netflix)

Netflix er dog ikke den eneste strømmetjenesten som tjener på at folk tilbringer langt mer tid innenfor husets fire vegger, nykommeren Disney+ passerte nylig 50 millioner abonnenter, og det kun 5 måneder etter at tjenesten ble lansert i USA.

Forventet lanseringstidspunkt i Skandinavia, for Disney+, er «til sommeren» – la oss håpe at vi, innen tid tid, kan tilbringe langt mer tid utendørs sammen med venner og kjente.

Realityserien «Too Hot to Handle, sesong 1» går som en farsott, verden rundt, på Netflix i disse koronatider (Foto: Netflix)
Les videre
Exit mobile version