Det har ikke manglet på dommedagsprofetier for kinobransjen etter at koronapandemien traff industrien og underholdningsbransjen som en en brutal tsunami i mars i fjor.
Strømmeselskapene har opplevd rekordhøy vekst i abonnementsmassen, nye aktører har kommet til og filmselskap etter filmselskap har enten utsatt kinopremieren (slik som med Top Gun 2 og No Time to Die), lansert den rett-på-strømming (som med Coming 2 America) eller gitt filmen simultanpremiere på strømmetjeneste og utvalgte kinoer (slik som med Black Widow; hvorpå Scarlett Johansson saksøkte Walt Disney).
Filmselskapet Universal har stått i fremste rekke for å presse kinoene til å godta et kortere eksklusivitetsvinduet. NBC Universal lå lenge ligget i konflikt med det amerikanske kinoselskapet AMC (verdens største kinokjede) etter at de i april 2020 valgte å lansere Trolls World Tour digitalt, og uttalte at de «ville fortsette å eksperimentere med en slik strategi». Hvorpå AMC prompte svarte med at de ikke ville vise noen Universal-filmer i sine kinoer.
Så røkte åpenbart de høye herrer hos NBC Universal og AMC fredspipe, da de annonserte en revidert avtale – en avtale som dramatisk reduserte perioden med eksklusiv visning av film på kino.
Kinoindustrien er så hardt rammet at enkelte nå stiller spørsmål ved om Covid-19 vil ta livet av, i det minste radikalt endre, kinomarkedet for all fremtid. En ting er sikkert, pandemi med påfølgende lockdown og hjemmesitting har vært en gullgruve for strømmetjenestene, slik som Netflix, HBO og Disney+.
Så kommer en nesten 60 år gammel agentserie og gjør spådommene til skamme!
På fredag hadde den 25. James Bond-filmen verdenspremiere. No Time to Die, med Daniel Craig i hovedrollen, skulle egentlig hatt premiere den 2. april i fjor. Siden den gang har korona-lockdown utsatt lanseringen hele tre ganger.
Filmen er knallbra, og leverer da også noen mektig imponerende besøkstall/billettsalg. Her skal det også tas med i regnestykket at det i enkelte land fortsatt er smittevernsrestriksjoner og delvis lockdown.
Spesielt danskene kan ikke få nok av «Vodka Martini, shaken not stirred».
I Danmark omsatte No Time to Die billettinntekter for vanvittige $ 4,4 millioner – det er den beste åpningshelgen for noen film, noensinne!
Sverige, meden nesten dobbelt så stor befolkning, ligger ikke langt bak danskene, med $ 3,8 millioner i billettsalg.
I Norge klinket Bond til med den, selvsagt, beste åpningshelgen siden korona, men også den 9. beste åpningshelgen noensinne; med et billettsalg på $ 2,3 mill. En åpningshelg som overgår både Skyfall og Spectre.
Finland solgte 007-billetter for $ 2,7 mill.
Også i andre vestlige land har billettsalget for No Time to Die imponert.
I UK ble det solgt Bond-billetter for $ 30 millioner, mens Tyskland klokket inn for $ 14,8 millioner, mens Nederland passerte $ 3,4 millioner; som er den nest beste åpningshelgen for noen Bond-film.
I Italia, som fortsatt ikke får fylle kinosalene med mer enn 50 % kapasitet og har munnbindpåbud, passerte billettsalget så vidt på $ 3 mill.
Kan kinosjefer verden rundt nå lene seg godt tilbake i stolen, og erklære «Faren over!»?
Det tror vi vil være veldig prematurt. Ha i mente at 007-filmene er meget spesielle, i det henseende at de tiltrekker seg et særs bredt publikum. «Alle» fra 12-82 år er potensielle kinogjengere når det kommer til en Bond-film – en slik status deler ikke serien med mange andre filmer.
Under en investorkonferanse i mars, uttalte Disney-CEO Bob Chapek følgende:
The consumer is probably more impatient than they’ve ever been before, particularly since now they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home pretty much when they want them. So, I’m not sure there’s going back. […] Consumers are impatient for releases, because they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home.
Vi tror kinoene fortsatt kjemper med ryggen mot veggen, og vil møte stadig større konkurranse fra strømmetjenestene – det er uomtvistelig en svært vanskelig øvelse å «putte tannkremen tilbake i tuben igjen»…
Koronaen kommer nok ikke til å ta (fullstendig) livet av kinobransjen, men endre industrien radikalt. Det vil ubønnhørlig bli færre solgte billetter når man kan sitte hjemme i godstolen og strømme Black Widow samtidig med kinopremieren, og i tillegg familien kan spare 4-500 kroner. Spørsmålet er hvilken forretningsmodell filmselskapene vil gå for post korona; om flertallet av filmene vil simultanlanseres på strømming og kino, så vil kinoene få det tøft.
Vi tror kinobransjen må tenke nytt, satse på en tilby noe eksklusivt og ekstra, en opplevelse du ikke får hjemme. Med superb god lydkvalitet, servering av mat og drikke, eksepsjonelle seter og det å oppleve noe sammen i fellesskap, så vil de fortsatt ha livets rett – man kan ikke basere en forretningsmodell på rekordsalg hvert annet/tredje år med en ny James Bond-film.