Strømmetjenester kan være en dyr affære, det har Disney-konsernet fått erfare. Den amerikanske giganten sliter med lønnsomheten på Disney+, som tapte 500 millioner dollar i andre kvartal. Tjenesten har også mistet mer enn 11 millioner abonnenter siden i fjor. Det kommer frem av nye kvartalstall som ble kunngjort tirsdag.
Som et ledd i å bedre lønnsomheten varsles det nå markante prisøkninger. Prisene i USA øker med hele 27%, og torsdag ble det klart at også Norden vil oppleve prisendringer. I tillegg lanseres det et nytt abonnement med reklame.
Nye abonnenter og priser fra 1. november
Fra 1.november vil de nye abonnementsløsningene Standard med reklame, i tillegg til Standard og Premium, bli gjeldende i Norge.
I praksis betyr dette at dagens nåværende Disney+ abonnement(med 4K HDR og Dolby Atmos) bytter navn til Disney+ Premium, og samtidig øker prisen fra 89 kroner til 119 kroner per måned, eller 1190 per år.
Det nye standard-abonnementet vil koste 89 kr/mnd eller 890 kr årlig, mens den reklamebaserte varianten vil koste 59 kr/mnd.
Eksisterende abonnenter vil ha mulighet til å bytte til Standard eller Standard med reklame. Det forteller Disney i en pressemelding.
– Introduksjonen av den annonsestøttede planen markerer den nye utvikling for Disney+. Det innebærer varierte løsninger til våre abonnenter, samt våre annonsører i verdensklasse. Disney+ fortsetter å skille seg ut i dagens strømmelandskap, med et unikt utvalg av nyskapende tv-serier og storfilmer, i en forpakning som sikrer en enkel og sømløs strømmeopplevelse, sier Jan Koeppen, President of The Walt Disney Company EMEA.
* Obs! For eksisterende kunder som velger å ikke bytte, vil den nye prisen gjelde fra 6. desember.