Disney varslet nylig at det vil komme kraftige globale prisendringer på strømmetjenesten Disney+, og snart treffer prisøkningene Norge.
Prisen for et årsabonnement øker fra 890 til 1190 kroner. Det utgjør en prisøkning på 34 prosent, og en dobling siden lanseringen i 2020.
Etter det L&B kjenner til, gjelder den ovennevnte prisen for et Premium årsabonnement til eksisterende abonnenter – mens nye abonnenter har måttet betale denne høyere prisen et års tid.
Disney sier de «har fortjent» høyere priser
Disney begrunner den kraftige prisøkningen med behovet for mer kvalitetsinnhold, eller slik selskapet formulerer det: «- slik at vi kan fortsette å gi deg splitter nye Originals, de siste storfilmene og de mest populære, binge-verdige seriene».
Det virker likevel ikke som Disney frykter noen stor kundeflukt fra plattformen.
«– Vi føler at vi har gjort oss fortjent til den prisen i markedet. Produktforbedringer burde også redusere frafall og sørge for at kundene våre forblir hos oss, sa finansdirektør Hugh Johnson da Disney la fram kvartalsresultater i forrige uke, ifølge Ars Technica.
Disney-sjef Bob Iger frykter heller ikke protester fra kundene.
«– Vi er ikke bekymret. Målet er å øke engasjementet på plattformen. Hva jeg mener med det er åpenbart å tilby en større variasjon i innhold.»
Disney+ tjener (endelig) penger, men vil skru opp prisene ytterligere
En annen, åpenbar, grunn fra Igers side kan være ønsket om enda bedre lønnsomhet: Etter å ha slitt med lønnsomheten i årevis, presterte Disney+ faktisk å tjene penger i andre kvartal: Strømmetjenesten meldte om 47 millioner dollar i driftsinntekter i andre kvartal (fra 6,38 milliarder dollar i omsetning), sammenlignet med andre kvartal 2023, da den tapte 512 millioner dollar.
Disney-sjef Iger advarte samtidig at strømmetjenesten vil begynne å slå kraftig ned på passorddeling utenfor husholdningen fra september.
Forrige gang Disney+ varslet en lignende prisøkning var tilbake i august 2023, altså nøyaktig ett år siden.