Disney har offentliggjort, at de fra 2019 ikke lengre vil levere nye filmer til Netflix. I stedet planlegger giganten, som forøvrig er verdens største underholdningsselskap, å starte sin egen streamingtjeneste. Denne forventes å være klar i USA en gang i 2019, og skal forsøke å fange seerne som i stigende grad dropper det tradisjonelle fjernsynet til fordel for det digitale.
Ved å ha sin egen tjeneste håper Disney å kunne generere et større overskudd fremfor å leie sine filmer til tjenester som Netflix og lignende.
«Streamingtjenestene vil gi Disney langt større kontroll over vår egen skjebne i et raskt skiftende marked, uttaler administrerende direktør Bob Iger, som beskriver selskapets plan som «en helt ny vekststrategi».
Aksjen falt
Dessverre for Disney ble nyheten om deres nye planer ikke godt mottatt aksjemarkedet, og førte til et fall på Disneys aksjer på 3,6 prosent. Netflix ble også rammet av nyheten, hvor aksjen ifølge CNBC falt med mer enn fem prosent.
Analytikere fra Wall Street påpeker at markedet for streamingtjenester allerede er godt mettet, samt at det krever store omkostninger for å bevege seg inn på streamingmarkedet, hvor konkurrenter som HBO og Amazon bruker millioner på egenproduksjoner kun til online-distribusjon.
For øyeblikket vet man ikke hvilke konsekvenser offentliggjørelsen påvirker det nordiske markedet, hvor Netflix ikke har samme ekslusitivitetsavtale som de har i USA. Det er nok også svært sannsynlig at Disney på sikt ruller samme plattform ut til hele verden, og at vi derfor må se langt etter Toy Story 4 eller Frozen 2 hos Netflix eller Viaplay.
Presisering:
Vi er av Netflix i Norden blitt gjort oppmerksomme på at den nye satsingen på det nåværende tidspunktet utelukkende gjelder det amerikanske markedet. De har sendt oss følgende sitat fra en amerikansk talsperson:
“US Netflix members will have access to Disney films on the service through the end of 2019, including all new films that are shown theatrically through the end of 2018. We continue to do business with the Walt Disney Company globally on many fronts, including our ongoing relationship with Marvel TV. Our deals with Disney OUTSIDE the US remain exactly as is – it doesn’t have any impact on all Disney movies we may have under separate deals in those markets.”