Tesla Dojo er selskapets helt egen superdatamaskin, som skal gjøre bilene smartere, med mer nøyaktig selvkjøring. Den heter Dojo, og bruker grafikkprosessering til å ta imot og behandle video som sendes tilbake fra Teslas biler.
Dojo har akkurat fått en oppgradering, og er trolig et sted mellom verdens fjerde og sjuende raskeste superdatamaskin, målt i GPU. Vi vet ikke nøyaktig, for nøytaktig antall petaFLOPS er ikke kommunisert. Det siste tallet vi hadde var fra august i fjor, da tallet var 68,75 petaFLOPS og plasserte den da på en sjetteplass.
En million Teslaer
Det er nå over en million Tesla-er på veiene rundt i verden, og alle som én sender de video tilbake til Dojo. Målet er å kunne lære av kjøremønsteret, forutse trafikksituasjoner med høyest mulig nøyaktighet, og dermed gjøre kjøringen tryggere når bilen selv tar over kontrollen hvis føreren gjør en feil.
Dette kan også gi Tesla et stort forsprang på sine konkurrenter, når selvkjøring formodentlig blir en realitet i en ikke altfor fjern fremtid.
Får Tesla Dojo exaFLOP?
Tesla har vært misfornøyd med dagens teknologi når det kommer til å lære opp sitt nettverk av biler, og har ment de kan gjøre det bedre internt. Dojo har vært under utvikling i flere år, og i 2020 hevdet Musk at maskinen ville få en regnekapasitet på over en exaFLOP, som er 1000 petaFLOP. Eller en trillion utregninger i sekundet, som er det samme som en milliard milliarder!
Om Tesla Dojo oppnår denne kapasiteten etter hvert, så vil det meget vel gjøre den til verdens raskeste superdatamaskin. Som igjen kan gi Tesla et forsprang det er nært sagt umulig å ta igjen for konkurrentene.
– Teslaer trenger ikke å kommunisere med hverandre
Under sitt nylige aksjonærmøte fikk Elon Musk et spørsmål fra salen:
– Ser du for deg Teslaer som kommuniserer med hverandre og Dojo, og dermed forvandles til et slags lufttrafikkontrollsenter for Teslas forsyningskjeder og Robotaxi? (Robotaxi er en planlagt selvkjørende Tesla-taxi, ref. anm.)
– Å, det er en interessant idé. Jeg har ikke tenkt over det, svarte Musk. – Akkurat nå er vårt mål med Dojo å bli veldig bra på videotrening. Vi har antakelig det fjerde, som nærmer seg det tredje, kraftigste datasenteret i verden for AI-trening. Vårt første mål med Dojo er å gjøre det konkurransedyktig og bli mer effektivt til nervenettverkstrening enn en hel mengde GPU-er. Vi kan komme dit rimelig snart.
Musk reflekterte videre, og sa det er unødvendig for selvkjøring at Teslaer kommuniserer med hverandre.
– Det har noe for seg at Teslaer kan kommunisere med hverandre, men det er helt unødvendig til selvkjøring. I lang tid fremover vil de aller fleste biler kjøres manuelt, så verdien av Tesla-til-Tesla-kommunikasjon er ikke spesielt høy, med unntak av kanskje å kommunisere trafikkproblemer, ulykker, hull i veien og veisperringer. En Tesla foran deg har sett en veisperring og bilen din får den infoen i sanntid så du slipper å sitte fast ved den samme veisperringen. Det er sånt vi jobber med akkurat nå.
Vil bli nr. 1
Tesla sikter etter å ha den raskeste superdatamaskinen i verden, i søken etter å utvide bruken av kunstig intelligens. Selvkjøring er bare starten, men Tesla ønsker også at Dojo skal spille en rolle innen generell kunstig intelligens, gjennom blant annet sin menneskerobot Teslabot.
Flere detaljer rundt superdatamaskinen Tesla Dojo forventes å komme på Tesla AI Day 2, som så langt har blitt flyttet fra 19. august til 30. september.