Selv om VR-briller har vært tilgjengelig en stund, har ingen store teknologiselskaper ennå lansert AR-briller rettet mot forbrukere. Men bak kulissene kappløper flere selskaper mot en fremtid der man håper AR-briller kan bli nesten like utbredt som smarttelefoner. Google har tidligere gjort flere forsøk i AR- og VR-sektoren, blant annet med Cardboard og Daydream, og hvem glemmer vel AR-brillene Google Glass? Foreløpig har teknologikjempen ikke lyktes med å etablere seg skikkelig.
AR = utvidet virkelighet
Forskjellen mellom VR og AR, er at der hvor VR står for virtuell virkelighet, som trekker brukeren inn i en alternativ, digital verden, så gjør AR på en måte det motsatte. Såkalt augmented reality, eller utvidet virkelighet, tar digitale elementer og putter dem inn i den virkelige verden. Alle som har spilt Pokémon Go har erfart AR. Med et AR-hodesett tar man det hele et steg videre fra mobilskjermen, og du vil i større grad føle det som Bob Hoskins’ karakter i Hvem lurte Roger Rabbit?
Google går til Magic Leap
Nå søker Google støtte fra Magic Leap, som har lang erfaring med AR-teknologi og en rekke relaterte patenter. Partnerskapet vil fokusere spesielt på optikk, som er en av de største utfordringene ved utvikling av kompakte AR-briller.
Detaljene rundt avtalen er foreløpig uklare, men mye tyder på at Google kan komme til å utvikle sitt eget AR-hodesett ved hjelp av Magic Leaps teknologi, mens Magic Leap står for selve produksjonen av brillene.
Selv om også Magic Leap har opplevd opp- og nedturer, håper Google åpenbart at selskapets erfaring og patenter kan gi dem et forsprang i konkurransen om AR-markedet. Tiden vil vise hva samarbeidet vil føre til, og hvordan det eventuelt vil påvirke andre aktører som Meta, Apple og Samsung.
Kilde: magicleap.com