Kjøpeglade nordmenn handlet tv, kjøkkenutstyr og mobiltelefoner for 43,6 milliarder i 2021. Det er en økning på tre prosent fra rekordåret 2020, men alt er ikke rosenrødt i elektronikkbransjen.
TV-salget falt markant med 13 prosent til 368.000 enheter og salget målt i verdi, falt med 4%.
Men nordmenn kjøper stadig større tv-er, i følge Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Nå er 65-tommeren den nye folke-tv-en for alvor, og sammen med 55-tommere står de for 60 prosent av markedet i Norge. De større tv-ene over 70 tommer, øker også og tar en 12% andel av tv-markedet.
‘Alle’ har 4KTV
Foreløpig utgjør 8K-tv bare cirka 2% av totalen, men over 90 prosent av alle solgte tv-er har 4K.
Omsetningen i elektronikkbransjen har hatt et fall på 2,4 % på lyd- og bilde, tv og foto inkludert, men PC, gaming, smartprodukter og hjemmekontor, økte med 3,1 % i 2021.
Den store vinneren er husholdningsprodukter og hvitevarer, som tross et fall for kaffemaskiner, økte med 6,6 %.
Økte gjorde også bærbare PC-er, om enn bare med 1,4 % til en omsetning på 436.000 enheter.
Mer strømming
Strømmetjenestene forsetter å vokse og hele 78 prosent av norske husholdninger at de abonnerer på én eller flere strømmetjenester.
– I snitt abonnerer norske husholdninger på to forskjellige strømmetjenester, men det er forskjeller mellom aldersgruppene. Personer mellom 18 og 29 år abonnerer i gjennomsnitt på 2,5 ulike strømmetjenester, mens tilsvarende tall for personer i aldersgruppen 60 år og eldre er 1,1, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Netflix er størt med en markedsandel på 60 %, med HBO Max bak på 30 %, fulgt av Viaplay på tredjeplass med 29 % markedsandel.
Interessant nok ser de aller fleste strømme-tv på tv-en, men hele 31 % ser strømme-tv på mobilen.
Nøkkeltall fra elektronikksalget i 2021:
Nøkkeltall fra elektronikksalget i 2021:
- TV-salget faller med 13 % til 368.000 enheter
- 55» og 65» utgjør 60 % av markedet, tv over 70» har 12 %
- Blu-ray faller ytterligere til 14.000 enheter
- 78 % ser på strømme-tv
- Hodetelefoner faller 13 % til 800.000 par
- Ørepropper i alle prisklasser ender på 1,2 milioner par
- 260.000 solgte Bluetooth-høyttalere
- Kompaktkameraer fortsetter fallet med 25 % til 9000 enheter
- Speilreflekskameraer faller med 17 % til 5000 enheter
- Speilløse systemkameraer faller med 18 % til 9000 enheter
- Actionkameraer øker med 3 % til 33.000 enheter
- Totalt ender kameramarkedet 8 % ned til 60.000 enheter, men 5 % opp i verdi
- Det er printet 36 millioner bilder, 375.000 fotobøker og 4,6 millioner postkort i butikk
- Store hvitevarer øker med 8 % til 1,56 millioner enheter og 9 milliarder i omsetning (+9%)
- Småelektrisk øker med 2,1 % til 3,9 millioner enheter, til en totalverdi på 4,2 mill.
- 700.000 solgte smartklokker
- Mobiltelefonsalget faller igjen, med 5 % til 1,52 millioner mobiler
- Nordmenn bytter i snitt mobil hvert tredje år
- Enorm vekst for gaming-PC på 24 %, spillkonsoller øker med 26 %