Stiftelsen Elektronikkbransjen

Ny rekord for salget av forbrukerelektronikk

274046108 4930331953709959 3993361477055117710 n

Kjøpeglade nordmenn handlet tv, kjøkkenutstyr og mobiltelefoner for 43,6 milliarder i 2021. Det er en økning på tre prosent fra rekordåret 2020, men alt er ikke rosenrødt i elektronikkbransjen.

TV-salget falt markant med 13 prosent til 368.000 enheter og salget målt i verdi, falt med 4%.

Men nordmenn kjøper stadig større tv-er, i følge Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Nå er 65-tommeren den nye folke-tv-en for alvor, og sammen med 55-tommere står de for 60 prosent av markedet i Norge. De større tv-ene over 70 tommer, øker også og tar en 12% andel av tv-markedet.

‘Alle’ har 4KTV

Foreløpig utgjør 8K-tv bare cirka 2% av totalen, men over 90 prosent av alle solgte tv-er har 4K.

Omsetningen i elektronikkbransjen har hatt et fall på 2,4 % på lyd- og bilde, tv og foto inkludert, men PC, gaming, smartprodukter og hjemmekontor, økte med 3,1 % i 2021.

Den store vinneren er husholdningsprodukter og hvitevarer, som tross et fall for kaffemaskiner, økte med 6,6 %.

Økte gjorde også bærbare PC-er, om enn bare med 1,4 % til en omsetning på 436.000 enheter.

Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Lasse Svendsen

Mer strømming

Strømmetjenestene forsetter å vokse og hele 78 prosent av norske husholdninger at de abonnerer på én eller flere strømmetjenester.

– I snitt abonnerer norske husholdninger på to forskjellige strømmetjenester, men det er forskjeller mellom aldersgruppene. Personer mellom 18 og 29 år abonnerer i gjennomsnitt på 2,5 ulike strømmetjenester, mens tilsvarende tall for personer i aldersgruppen 60 år og eldre er 1,1, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Netflix er størt med en markedsandel på 60 %, med HBO Max bak på 30 %, fulgt av Viaplay på tredjeplass med 29 % markedsandel.

Interessant nok ser de aller fleste strømme-tv på tv-en, men hele 31 % ser strømme-tv på mobilen.

Nøkkeltall fra elektronikksalget i 2021:

Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Foto: Lasse Svendsen

Nøkkeltall fra elektronikksalget i 2021:

 

Les videre
Exit mobile version