Elektronikkbransjens omsetningstall for 2022

Nordmenn kjøper færre tv-er, men flere kameraer.

Elektronikkbransjens omsetningstall for 2022 2

Etter to virkelig gode pandemiår for elektronikkbransjen, synker omsetningen i markedet. I 2022 falt totalomsetningen med 8,3 prosent, til 40 milliarder.

Det er likevel vekst på 1,6 prosent, om man ser på tallene sammenlignet med 2019, som var et normalt år for bransjen, og før pandemien startet.

Innenfor så kalte brunevarer, er fallet er størst for mobil og nettbrett med 10,7 prosent nedgang, og elektriske husholdningsapparater, som faller 9,7 prosent. Lyd og bilde, inkludert foto, klarer seg bedre, med en nedgang på 6,2 prosent.

– Etter en omsetningsvekst på hele 18 prosent fra 2019 til 2020, og tre prosent fra 2020 til 2021 faller elektronikksalget som ventet i 2022. Sammenligner vi derimot med siste normalår i bransjen, 2019, er det derimot en økning på 1,6 prosent i omsetning, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding.

Hjemmekontor og gaming faller med 9 prosent, og det er en tilbakegang i omsetningen av PC-er også.

TV-salget fortsetter å falle

TV-salget er ikke noe unntak, med en tilbakegang på 7 prosent, til 342-000 enheter. Skjermene, blir stadig større, i følge Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Og nå har 75-tommere 13 prosent av markedet, på bekostning av andelen solgte 55 og 65-tommere. Samtidig faller verdien kun med 3,7 prosent, noe som tyder på at nordmenn kjøper både større og dyrere TV-er.

Les også TCL øker i Norden TV-produsenten TCL Electronics melder om kraftig vekst i salget av store TV-skjermer i Norden.

Salget av hodetelefoner og ørepropper er fremdeles høyt, men faller 9 prosent, hodetelefoner til 720.000 enheter og ørepropper til 1,1 millioner. 75 prosent av salget er trådløst. Trådløse høyttalere er uendret på 260.000 enheter.

Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Foto Lasse Svendsen

Fremgang for foto

Kameramarkedet vokser igjen, til 11.000 enheter på kompakte systemkameraer, og de vokser i verdi. Selv om tallet er lavt, er det høyere enn på flere år, og viser at den globale trenden i kameramarkedet, også gjelder i Norge.

Fall i mobilmarkedet

I følge tallene fra Elektronikkbransjen, fortsetter mobilsalget å falle for sjette år på rad, og nedgangen er på 11 prosent. Antallet faller fra 1,52 millioner mobiler i 2021 til 1,36 millioner i 2022. Faller gjør også verdien i markedet – 11 prosent, fra 9,9 til 8,8 milliarder kroner, tross at bransjetall viser at nordmenn kjøper dyrere mobiler enn våre naboer.

Nordmenn venter også lengre før de bytter, i 2021 var snittet 35,6 måneder før de kjøpte ny mobil, mens man i 2022 beholder mobilen i hele 37,9 måneder.

– Det vil si at gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon i dag for første gang er over tre år. Det er en kraftig økning i forhold til for noen år tilbake, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Men nordmenn er ikke fremmed for å kjøpe brukte mobiler

– For første gang har vi også spurt nordmenn om de har kjøpt en brukt telefon, og tallen fra vår undersøkelse tyder på at det er solgt 290.000 mobiler i bruktmarkedet i 2022.

Kjempefall for hvitevarer

Store hvitevarer faller med 11 prosent, til 1,38 millioner enheter. Igjen er det bygg-inn enheter som er størst i markedet. Vask faller med hele 18 prosent, Oppvask faller med 6,6 prosent.

Småelektrisk faller betydelig, med 23 prosent nedgang, til 3,6 millioner enheter. Det samme har skjedd med kjøkkenprodukter, som faller enda mer med 29 prosent, altså en markant nedgang i alle kategorier for hvitevarer.

Kaffemaskiner er heller ikke skånet og totalt for kaffemarkedet, er nedgangen hele 30 prosent, størst for espressomaskiner med en nedgang på 44 prosent. Nær en halvering altså.

Det eneste lyspunkter er at stylingproduktet øker med 51 prosent, ellers er fallet for personlig pleie også betydelig.

Robotstøvsugere utgjør nå 27 prosent av markedet, og det er i et marked som faller, med unntak for nettopp robotstøvsugere.

Strømmetjenester

Andelen som abonnerer på strømmetjenester holder seg stabilt, og 78 prosent av norske husholdninger abonnerer på én eller flere strømmetjenester.

Netflix er fortsatt størst, men faller fem prosent. HBO er nummer to på listen, tett fulgt av Disney+ som økte med fem prosent, og deler tredjeplassen med Viaplay.

Det er verdt å merke seg at Apple TV+ ikke er med i tallene til Elektronikkbransjen, simpelthen fordi de ikke deler abonnementstall med bransje og presse.

Les videre
Exit mobile version