Salget av elektronikk har falt mye de to siste årene, men fallet ser ut til å flate ut, for omsetningstallene for 2024 faller med 2,6 prosent.
– Vi nærmer vi oss normalen etter salgseksplosjonen under pandemien, sier administrerende direktør Jan Røsholm i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding.
Totalomsetningen for den samlede elektronikkbransjen i 2024, endte på 36,73 milliarder kroner, altså ikke mer enn 2,6 prosent bak tallene for 2023.
– Nedgangen på 8,3 og 5,8 prosent i 2022 og 2023 var ventet, etter den voldsomme salgsøkningen under pandemien, da folk brukte mer tid og penger hjemme. Også i 2024 gikk omsetningen ned, men nedgangen er langt mindre og nok i større grad påvirket av høye renter, strømpriser og inflasjon. Norske forbrukere er både fornuftige og forsiktige i trange tider, sier Røsholm.
Tv øker igjen
Nordmenn kjøpte flere tv-er i 2024, og de kjøper større tv-er. Mens 55-tommere utgjør det største volumet, er det tv-er fra 65-tommere og oppover, som øker mest. Etter tre år med nedgang i tv-salget, øker antallet solgte fra 300.000 til 317.000 apparater, som er en økning på. 5,67 prosent. Siden nordmenn kjøper større tv-er, bruker de også mer penger, og målt i verdi, økte omsetingen med 6,28 prosent til 3,1 milliarder i 2024, i følge tallene fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.
I 2024 ble det solgt flere lydprodukter for hjemmet enn i 2023, og salget av Bluetooth-høyttalere og reiseradioer økte faktisk i 2024. Det gjorde ikke salget av hodetelefoner og ørepropper, som falt med hele 28 prosent i 2024.
Ikke så smart lengre
Salget av såkalte smartklokker, armbånd og klokker, falt også betydelig i 2024. Spesielt salget av smarte armbånd, om falt som en stein med en nedgang på 58 prosent. Salget av smartklokker ble heller ikke skånet for et fall, og her falt salget med 28 prosent.
Mobilsalget er uendret
I 2024 endte salget på 1,2 millioner mobiler til totalt 8,4 milliarder kroner, som gir en snittpris på 7.000 kroner.
Gjennomsnittlig levetid for en mobil i 2024 var nesten tre år og fem måneder, noe som er ni måneder lenger enn i 2020, i følge Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Salget av brukte mobiler er også ganske stabilt. – Når det gjelder salget av brukte mobiler, viser Norstat-undersøkelsen at dette markedet de tre seneste årene ser ut til å ha stabilisert seg på fra 275.000 til 290.000 enheter, med et salg på 282.000 i fjor, sier Røsholm.
Salget av nettbrett hadde en nedgang på åtte prosent både i verdi og antall, fra 1,77 til 1,63 milliarder kroner, og fra 354.000 til 325.000 enheter.
Småelektrisk øker
Salget av elektriske husholdningsapparater hadde en marginal økning i 2024, men småelektriske produkter økte med ni prosent til 3,7 milliarder kroner, og kaffemaskiner og kaffetraktere, var blant omsetningsvinnerne i 2024.
Men det var kjøkkenprodukter som oppskjærsmaskiner, stavmiksere, kakejern og smørbrødgriller, som hadde den største veksten. I følge tallene fra Stiftelsen Elektronikkbransjen, økte de med hhhv. 100, 99, 82 og 70 prosent.
– Håndmiksere, blendere, matprosessorer og kjøkkenmaskiner økte også, med 46, 36, 25 og 14 prosent. Inkludert stavmikserne ble det solgt 532.000 av disse produktene, i tråd med helsetrenden der folk ønsker å lage maten fra bunnen av, sier Røsholm.
De enormt populære airfryerne, er ikke like hot som før, og her falt salget med 14 prosent i 2024.
Robotstøvsugere
Støvsugersalget falt med 20 prosent i 2023, men økte igjen i 2024 med 18 prosent, og nå står robotstøvsugere for 23 prosent av markedet, mens stangstøvsugere utgjør 33 prosent.