Under dagens SHE-messe i Oslo Spektrum kunne man få et glimt av kinesiske Xpengs nyeste elbil – den mellomstore SUV-en Xpeng G6. Bilen er en direkte konkurrent til populære modeller som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 / ID.5 og Skoda Enyaq, i stadig voksende og konkurranseutsatt segment for elektriske SUV-er.
G6 har en akselavstand på hele 289 cm, som gir god plass i kupeen på den 4,75 meter lange bilen. Begge tallene er nesten på millimeteren nøyaktig samme som på Tesla Model Y, som åpenbart har vært en inspirasjon i utsmykkingen av G6.
Romslig bagasjerom
Bagasjerommet på 571 liter er romslig, omtrent som på Skoda Enyaq Coupé RS. Formen er heller ikke helt ulik, men Xpeng G6 har blant annet en mer mysende front, med lysstripe høyt oppe på fronten sammen med de større kjørelysene på hver side av den lavtsittende grillen. Selv må jeg si jeg liker utseendet på G6.
Xpeng har jobbet mye med understellet for å gi G6 gode kjøreegenskaper. Batteripakken er integrert i chassiet, for å få lavere høydepunkt og frigjøre plass i kabinen (5% vertikal plassbesparelse), som spesielt er merkbart i baksetene. Det gir også bilen en enda mer stabil og krengesikker oppførsel på veien.
Premium
Xpeng hevder G6 har svært god byggekvalitet og premiummaterialer gjennom hele bilen. Den utstilte bilen var malt i en sprek oransjerød metallic-lakk, som viste antydning til lilla skimmer da vi lyste på den med lommelykt. Interiøret var dog vanskelig å bedømme i det dunkle Spektrum-lokalet, men bilen har ventilerte skinnseter og stoff på «de rette» stedene. Meget lav plastfølelse trekker opp.
Imponerende hurtiglading
G6 får en imponerende ladekapasitet på 280 kW, som skal gi 10-80% lading på kun 20 minutter. Rekkevidden er oppgitt til 550 km i utgaven med firehjulsdrift. I Norden kommer bilen kun i to varianter: Standard Range med bakhjulsdrift og Performance med firehjulsdrift. Sistnevnte skal gjøre 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Sprekt. Nyttelasten spenner fra 420-453 kg avhengig av versjon.
Fullutstyrt
Uansett hvilken variant du velger, er den «fullutstyrt», det eneste du kan betale ekstra for er lakk og et ekstra hjulsett. Det betyr at du får et Xopera 18-høyttalers lydanlegg med subwoofer og 960 W forsterkereffekt, varmepumpe, og Xpilot digitalt kjøreassistentsystem i prisen.
Det samme er 50W trådløs lading med plass til to mobiler samtidig.
Ikke LiDAR eller Matrix-lys
I Kina er bilen utstyrt med LiDAR, men den er sløyfet på den europeiske versjonen. Unødvendig kostnad, ut ifra hvor lav selvkjøringsgrad som er tillatt i det konservative lovverket, er hva vi får høre.
Det har blitt en selvfølge at dagens biler kommer med LED kjørelys, og det gjelder også G6. Men der hvor mange konkurrenter kan skilte med Matrix-lys med dimbare soner, har ikke G6 dette. På dette punkter blir Xpeng forbigått av de fleste av sine konkurrenter. Vi nevner i fleng: Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron, Ford Mustang Mach-E (og den kommende Explorer), NIO EL6 og Tesla Model Y. Også de siste utgavene av Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 har dette nå.
7 års garanti
Xpeng gir sine modeller hele 7 års garanti eller 160.000 km, som må sies å være blant de beste i bransjen. G6 vil også kunne trekke tilhenger på 1500 kg og har taklast på 75 kg.
Xpeng G6: Pris og tilgjengelighet
Xpeng G6 kommer på markedet i tredje kvartal. Prisen vil avsløres på et tidspunkt før dette, men hva vi fikk høre var at de «gleder seg» til å avsløre hvor «konkurransedyktig» prisen blir.
Bilen virker i hvert fall konkurransedyktig og velutstyrt, men i et meget konkurranseutsatt segment blir prisen helt sikkert avgjørende for hvor stor suksessen blir. Vi venter i spenning!
Mer info: xpeng.com