Bussen kommer 9. mars!

Volkswagen vil snart offisielt avduke EL-vanen som veldig mange har ventet på: Nemlig ID.Buzz.

Volkswagen ID Buzz with cousin

Volkswagen ID Buzz with cousin

Det er noen år siden vi først så 3D-grafikken på vanen som skal ta over arven fra Volkswagens gamle hippie-buss. Og helt siden vi så de første bildene, hadde vi lyst på den!

Nå er lanseringsdatoen endelig klar, og den er satt til den 9. mars. Da forventer vi at det en gang for alle blir klart hva den skal koste, hva slags batteripakker den får, og andre spesifikasjoner.

Volkswagens CEO Herbert Diess avslører på sin Twitter-konto at VW ID.Buzz skal avdukes 9. mars.

Premium-van

Vi forventer at ID.Buzz, eller hva den nå egentlig skal hete, ikke vil stå i noen skammekrok i forhold til premium-vanen Caravelle. Både når det kommer til komfort, plass og utstyr. Her er det plass til et skikkelig lydanlegg, mon tro om Volkswagen vil dra noe spesielt opp av ermet her.

Hvor premium prisen blir, gjenstår å se, men vi forventer ulike prisnivåer og ytelses- og utstyrspakker.

Les også Trenger mer trøkk! Volkswagen ID.4 er en nydelig bil å kjøre, men uten mulighet for oppgradert stereo, føler du deg aldri som sjefen på veien.

Bilen blir 4,7 meter lang, som egentlig er ganske kompakt. Til sammenligning er Caravelle 4,9 meter, mens crossover-SUV-ene ID.4 og ID.5 måler 4,6 meter. Det betyr at ID.Buzz bør gå inn i de fleste garasjer, såfremt du har klaring til de over 1,9 meterne i høyden. Buzz er også ca 10 cm bredere enn «småbilene», totalt 1,976 meter.

Se teaser for ID.Buzz her:

111 kWt og 600 km rekkevidde

ID.Buzz blir i følge ryktene den første bilen på MEB-plattformen med et større batteri enn 77 kWt. Faktisk skal det største batteriet være på hele 111 kWt, som skal gi en rekkevidde på opptil 600 km (WLTP). Den blir også tilgjengelig med firehjulstrekk.

Det hevdes også et bagasjerom bak på 600 liter, i tillegg til en stor frunk på 200 liter. Så her skal det ikke stå på plassmangel under familiens eskapader!

Spionbilder av ID.Buzz

Spionbilder fra tyske Auto Motor und Sport viser at bilen har et ganske ordinært ratt, til forskjell for «pilotrattet» som forsvinner inn i dashbordet på konseptmodellen. ID.Buzz skal nemlig være klar for total selvkjøring, men det blir garantert ikke med det første.

Bildene viser også at bilen, som ser temmelig frisk og spenstig ut i gult og sølv på konseptbildene, også kan se ganske kjip ut, i hvitt eller svart.

Vi vil rapportere fra lanseringen

Vi lover å rapportere om alle detaljer rundt ID.Buzz (eller blir det ID.6?), straks vi får dem den 9. mars.

Les videre
Exit mobile version