Du får dem ikke til å innrømme det, men ventetiden på nye Volvo EX90 er så lang at den i praksis er utsolgt i lang tid. Det vil si, bestiller du nå kan du vente levering i fjerde kvartal 2024, i følge Erik Trosby. Volvo Car Norways kommunikasjonssjef.
Det er mange som har bestilt for lenge siden, og jeg kan skjønne dem som mener at ventetiden er lang. For dette er en uvanlig gjennomført SUV, som både hva størrelse og pris angår, stiller i luksusklassen hvor BMW iX og Mercedes EQS SUV er de nærmeste konkurrentene.
Med sju seter, firehjulstrekk, 2,2 tonn hengervekt og opp til 585 km rekkevidde, er Volvo EX90 den perfekt elbilen for mange som ønsker seg en stor SUV. I luksusklassen.
Priser
Bilen er åtte centimeter lengre enn den utgående XC90-en, men litt lavere og litt bredere. De som bekymrer seg for dårlige hytteveier, har 20,8 cm bakkeklaring å gå på. Med luftjæringen kan bilen heves ytterligere, men også senkes for lettere adkomst.
Den sniker seg rett under millionen for EX90 Twin Ultra, som har 979.00 kroner på prislappen. Den kraftigere og litt bedre utstyrte Twin Ultra Performance, starter på 1.029.900 kroner. Her er det verdt å merke seg at vinterdekk er inkludert om man bestiller EX90 på Volvos nettsider.
Volvo-en kan også abonneres på, og man kan velge et fast abonnement, eller et fleksibelt. Sistnenvte er litt dyrere. Abonnementsprisen starter på 14.290 kroner for en Twin Ultra, mens et fleksibelt abonnement på Twin Ultra Performance, er dyrest med 16.690 kr.
Den bakerste seterraden er trang for voksne, romslig for barn, og setene kan felles ned og settes opp med et knappetrykk. Setene i bakseteraden kan skyves individuelt frem og tilbake og har vippbar seterygg. De er også meget komfortable og det er et hav av plass bak.
Forsetene er enda mer komfortable, med massasje og ventilasjon tilgjengelig. En 14,3-tommers vertikal skjerm ‘svever’ over midtkonsollen, mens en instrumentskjerm er plassert foran føreren. Bilen leveres også med head up-display, fire ganger større enn før i en Volvo, og har en slags 3D-effekt hvor skjermbildet ser ut som det er projisert lengre frem på panseret.
Et fast panoramatak dekker nesten hele taket, og interiøret kan leveres med tak- og setetrekk i lyse eller mørke farger, blant annet i Volvos myke ullblanding.
Bagasjerommet bak rommer 655 liter og har et lite oppbevaringsrom under. Hvis den bakerste seteraden er oppe, har man 310 liter til rådighet. I tillegg er det 65 liter under panseret, med plass til blant annet ladekabler.
Se video av bagasjerommet:
Batteriet er netto 107 kWt og gir opptil 585 km rekkevidde for Twin Ultra, eller 580 km for Twin Ultra Performance. Sistnevnte har totalt 517 hk effekt, 910 Nm dreiemoment, og trenger 4,9 sekunder fra 0-100 km/t.
Twin Ultra har litt mindre effekt med 408 hk, som en XC40, og 770 Nm dreiemoment. Den bruker 5,9 sekunder fra 0-100 km/t. Toppfarten er begrenset til 180 km/t for begge versjonene.
Ladeeffekten er oppgitt til 250 kW, og Volvo sier at den kan leveres med toveis lading – V2L.
Bilen leveres med et anlegg fra Bose, med 14 høyttalere som standard. Men et kraftigere anlegg fra Bowers & Wilkins er blant tilvalgene på EX90.
Sikkerhet er viktig for Volvo, og EX90 er ikke noe unntak. Sensorer innvendig låser ikke dørene og slår heller ikke av klimaanlegget dersom man forlater bilen med barn eller dyr innvendig. Samtidig blir man varslet, sånn i tilfelle kan skulle finne på å glemme bikkja i bilen.
Innvendig sensorer passer også på at føreren er oppmerksom, og varsler før bilen slår på nødblinken og stanser på nærmeste sikre sted.
Utvendig er det også sensorer, 360 grader. Og den kan leveres med en lidar, en optisk radar som skanner omgivelsene 250 meter foran bilen, og reagerer med varsling og til slutt kraftig oppbremsing for at man skal unngå en ulykke.
De som var tidlig ute med å bestille EX90, kan bare begynne å glede seg. Mye tyder på at dette er den beste bilen Volvo har laget, og en gang i 2024 skal vi få kjørt et ferdig produksjonseksemplar og finne ut av det.
Se video av avdukingen: