Volvo EX30 vist fram

Se bildene av Volvos nye baby.

Volvo EX30 vist fram 3

Foto: Lasse Svendsen

Den er kompakt, lynrask, og går langt nok for de fleste. Men hvordan er Volvo EX30 egentlig? Er det plass til folk i den, hva med bagasje, og hvordan er setene? Alt dette og mer til skal vi forsøke å svare på. For vi har nemlig sett den i levende live, og sjekket både plass, seter, bagasjerom, og mer.

Men først en liten oppfriskning for de som ikke husker Volvo EX30 fra lanseringen tidligere i vår.

EX30 er Volvos minste elbil, og den raskeste blant dem. Den er 423 cm lang, og havner i kategorien kompakt crossover. Bilen, som bygges i Kina, kan leveres med bakhjulstrekk, eller firehjulstrekk, og den kan kjøre opptil 480 km på én lading.

Den kan også bestilles nå, men levering skjer ikke før første kvartal 2024.

Fra 340 til 480 km rekkevidde

Foto: Lasse Svendsen

Volvos minste lages i tre utgaver, og kommer i tre utstyrsversjoner. Innstegsmodellen med bakhjulstrekk har en elmotor på 200 kW eller 272 hk, et batteri på 51 kWt, og en estimert rekkevidde på 340 km. Den kan faktisk trekke henger opptil ett tonn, og lynlade med 134 kW.

Den finnes også med et større batteri, en såkalt extended range-utgave, som har 69 kWt tilgjengelig, og opptil 480 km rekkevidde. Her kan man lade med opptil 153 kW, og trekke 1400 kg.

Twin Performance

Foto: Lasse Svendsen

Utgaven med to motorer kalles Twin Performance, og har 315 kW eller 428 hk effekt, og det er denne utgaven som klarer 0-100 km/t på 3,6 sekunder. Rekkevidden er estimert til 460 km, denne utgaven kan trekke 1600 kg. Alle kan ta 75 kg taklast, og bagasjerommet har 318 liter lastevolum. Det finnes en liten frunk også til ladekabler og sånt.

Core, Plus, Ultra

Bilen er utstyrt med varmepumpe som standard fra extended range-utgaven. i Core utstyrsversjon får man også high-performance-anlegget, LED hovedlys, elektriske speil, setevarme, rattvarme, parkeringskamera, adaptiv fartsholder, og Volvos sikkerhetsutstyr som safety awareness og driver awareness.

Foto: Lasse Svendsen

Haker man av for Plus får man parkeringsassistent også foran, Harman Kardon anlegg med lydplanke langs hele dashbordet, tosoners klimaanlegg, trådløs mobillading, elektrisk bakluke, autodimming av bakspeilet, og Smart Storage koppholdere og oppbevaring foran.

Det aller øverste nivået kalles Ultra, og her kommer det flere tillegg. Som panoramatak, elektrisk setejustering, fireveis korsryggstøtte, 360 kamera, oppitl 22 kW ombordlader og park assist pro. Bortsett fra innstegsmodellen, kan EX30 leveres i fem farger.

Hengerfeste er ekstrautstyr

Bilen på bildene her er faktisk blå, tro det eller ei. Den kan også leveres med 20-tommers hjul, 18 og 19 er standard, og med interiøret trukket i et ganske smakfullt grått ullstoff. Blant tilbehøret finner vi hengerfeste, lasteholder, barneseter, takboks og solgardin til panoramataket.

Volvo selger EX30 med fem års garanti, eller 100.000 km, og åtte års batterigaranti, opptil 160.000 km. Serviceavtale med fem års varighet, 100.000 km maks, er også med og inkluderer slitedeler som bremseklosser.

Det er relativt god plass her takket være lang akselavstand. Forsetene på visningsbilen var elektriske med korsryggstøtte, og gjorde nettopp det. Støttet godt opp rundt rygg og lår og det var enkelt å finne en god sittestilling. Rattet kan justeres i høyde og lengde, og sikten er god.

Det er store lommer i dørene, som ikke har høyttalere eller armlener som tar opp plass. Mellom setene hadde bilen smart storage med utrekkbare koppholdere, og stort rom under med lokk, og trådløs mobillading.

Det er bare én skjerm i EX30, og den sitter i midtkonsollen, Tesla-style. Flytter vi oss til baksetet merker man kjapt at sittekomforten er utmerket, men at det er lite plass til voksnes ben. Hvis setet foran ikke er senket helt ned, og for langt bak, kan man sitte komfortabelt. Men det fordrer at personen i setet foran ikke er lang.

Volvos egne nøkkeltall for EX30*: 

*preliminære data

 

 

 

Les videre
Exit mobile version