Volkswagen ID.4 har blitt svært så populær, og etter litt oppstartstrøbbel med ID.3 med mye bugs – noe vi også erfarte da vi testet den – er det helt klart at den tyske bilgiganten har blitt en spiller å regne med på elbilmarkedet. Og nå kommer ID.5, en slags kupéutgave av crossover-SUV-en ID.4. ID.5 er dessuten den produksjonsmodellen som er nærmest konseptbilen ID.Crozz som VW lanserte i 2017.
Det betyr at Volkswagen nå følger sitt søsterselskap Audi, som tilbyr Sportback-versjon av sin Q4 e-tron. ID.5 har et sportsligere karosseri enn ID.4, med buet tak og en spoiler bak for bedre nedtrykk og aerodynamikk.
Med en utvendig lengde på 4,6 meter og 2,77 meter akselavstand lover Volkswagen at bilen føles like romslig som en konvensjonell SUV i klassen over.
To modeller: vanlig og GTX
Det kommer to modeller av ID.5: Den vanlige med bakhjulstrekk, og GTX-utgaven med firehjulstrekk og mer motorkraft. Mens den kraftigste bakhjulstrekken bruker 8,5 sekunder på å komme seg opp i 100 km/t, bruker ID.5 GTX 6,2 sekunder. Dette er tilsvarende ID.4.
Bagasjerommet har økt fra 543 liter i ID.4 til 549 liter i ID.5. Dette til tross for skråere helling på bakluka. Legger du ned seteryggene, øker lasterommet til 1561 liter.
ID.5 skal ha forbedret aerodynamikk i forhold til ID.4, men på papiret har rekkevidden likevel bare økt med én km med det største batteriet: inntil 520 km i stedet for 519 km (inntil 480 km for ID.5 GTX, mot 478 km for ID.4 GTX).
Raskere hurtiglading?
Der hvor ID.4 og ID.4 GTX lader med inntil 125 kW hurtiglading, skulle det ikke forundre oss om denne har økt til 170 kW for ID.5 med det største batteriet. Akkurat det må vi se live-presentasjonen for å få bekreftet.
Det har nemlig lenge vært ryktet at tilsvarende ladehastighet kommer til ID.4 og ID.3, men hvorvidt det vil skje gjennom programvareoppdatering eller om bare nye kunder vil få økt ladehastighet, gjenstår å se.
Oppdateringer gjennom luften
ID.5 har fått ny maskinvare, med den helt nye programvareversjonen ID. Software 3.0. Programvareoppdateringer og tilleggsfunksjoner gjøres tilgjengelig gjennom luften, såkalt «over-the-air». Det betyr at bilen i større grad holder seg oppdatert og kan bli forbedret, uten at du må innom noe verksted. Alt skjer mens bilen står tilkoblet hjemmeladeren. Slik kan bilen holdes oppdatert gjennom hele sin levetid.
Også for ID.4 har OTA-oppdateringer begynt å rulles ut, så ID.5 skiller seg egentlig ikke ut på det punktet. Men ID.5 vil altså ha det fra starten.
Travel Assist
ID.5 er utstyrt med en videreutviklet Travel Assist (ekstrautstyr), som tilpasser seg kjørestilen din ut fra hvordan du normalt plasserer deg i kjørebanen. Travel Assist kan samle inn anonymisert data, det vil si deling av kjøredata fra flere kjøretøy, for å bedre lære seg nærområdet å kjenne.
Premium lydanlegg
Der hvor Audi tilbyr Sonos lydanlegg i sin Q4 e-tron, og Skoda etter hvert planlegger å gi Canton som tilvalg til Enyaq-kunder, har Volkswagen hittil valgt å være kjipe på lyden. Kun standardanlegg, uten mulighet for å oppgradere, har vært melodien både for ID.3 og ID.4. Men det er inntil nå. I den kommende Infotainment+ pakken til ID.5 vil man kunne velge Volkswagen Sound System, som betyr et lydanlegg bestående av 6 høyttalerelemeneter pluss en subwoofer. Tilsvarende valg vil også komme til ID.4.
Spesifikasjonene er ellers tilsvarende de til ID.4:
- Tilgjengelig med 52 kWt (343 km WLTP) eller 77 kWt (519 km WLTP) batteri
- Motorkraft: 148-204 hk (109-150 kW) for ID.5. 299 hk (220 kW) for GTX.
- Tilvalg som sportsinteriør, 20 eller 21 tommers felger, infotainmentpakke med 12″ skjerm og Head-up display, samt induksjonslading for én telefon.
- Førerassistentpakke med belyste dørhåndtak, ryggekamera og nøkkelfri håndtering
- Komfortpakke med oppvarmede seter, diverse ladeuttak, regnsensor, m.m.
- Sportspakke med adaptivt understell
- LED Matrix lys
- Og mye mer
Priser
Importøren har ennå ikke gått ut med priser, men hvis Volkswagen følger Audis eksempel, vil prisene på ID.5 legge seg 20.000 kr over en tilsvarende utstyrt ID.4.
I så fall vil prisen starte fra 366.300 kr med det minste batteriet og den minste motoren. Versjonen med det største batteriet på 77 kWt forventes da å starte på 434.400 kroner, og GTX-utgaven på 485.200 kroner, mens du kan spesifisere den opp til over 620.000 kroner fullt utstyrt.
Dette er altså forutsatt en 20.000 kroners prisøkning over ID.4. Hva de endelige prisene blir, får vi klokken 14 i dag.
Mer info: volkswagen.no
NB! Live-stream av lansering starter kl 14 i dag, 3. november! Se den under.