VW ID.4 GTX er lansert

Her er 4-hjulstrekkerutgaven av ID.4. De ekstra tålmodige kan endelig vente seg oppgradert lydanlegg!

Volkswagen ID4 lifestyle

Endelig kommer Volkswagen ID.4 i en mer sportslig utgave. Med firehjulstrekk, der hvor standardversjonen kun er bakhjulsdreven.

GTX blir Volkswagens nye undermerke for elektriske biler med mer sportslige egenskaper, som «kombinerer elektrisk med ytelse».

Volkswagen ID.4 GTX

ID.4 GTX får råere ytelse

I tilfellet ID.4 betyr det to motorer på til sammen 220 kW eller 299 HK, og en akselerasjon fra 0-100 km/t på 6,2 sekunder.

Volkswagen lover at ID.4 GTX er mer gøyal å kjøre. Man får enda bedre tilbakemelding fra motoren, med en bil som ligger ekstra klistret til veien, med «perfekt balansert vektfordeling». Dette i følge Ralf Brandstätter, CEO hos Volkswagen, under en digital presentasjon av bilen i ettermiddag.

Det ser ut til at ID.4 GTX kun blir tilgjengelig med det største batteriet, altså 77 kWh, og Ralf Brandstätter lovet under presentasjonen at dette skulle gi oss en rekkevidde på inntil 480 km (WLTP). I den offisielle prislisten til importør Harald A. Møller står det riktignok 475 km, men uansett vil nok daglig bruk gi noe kortere rekkevidde enn dette.

Volkswagen ID.4 GTX har en sportsligere hekk enn standardutgaven. Foto: VW

Mer sportslig ytre

GTX-versjonen har fått nye støtdempere og et generelt frekkere utseende, enn standardversjonen. En vertikal rad med tre diamantformede lys preger luftinntakene ved på hver side av grillen. Videre får bilen 21-tommers felger, hvor 20 tommer er det største på standardutgaven.

Diamantformede lys ved luftinntakene på hver side av grillen. Foto: Volkswagen

I likhet med ID.4 lader GTX-utgaven med inntil 125 kW. Slettes ikke revolusjonerende på noen som helst måte, men finn deg en Ionity-lader, og du vil kunne lade fra 20 til 80 prosent på en drøy halvtime.

Bilde: Skjermbilde

Sikkerhetsutstyr

Sikkerhetsutstyret er likt det som er tilgjengelig i standardutgaven, som er rikelig. Filholderassistent, blindsonekontroll, parkeringsassistent, prediktiv cruisekontroll med fartsgrenseassistent og mye mer. Bilen vil også varsle om farlige situasjoner rundt trafikanter, i motsetning til f.eks. Skoda Enyaq. Fremtidige oppdateringer av bilens programvare skjer gjennom luften, så du trenger ikke å oppsøke verksted for dette.

Blått med røde kontrastsømmer går igjen i interiøret på VW ID.4 GTX. Og er det en Harman Kardon-logo på diskantelementet? Foto: Volkswagen

Premium interiør

Interiøret vil også gi mer premiumfølelse enn standardutgaven. Her snakker vi blått interiør med røde kontrastsømmer, for et sportslig utseende.

Endelig oppgradert lydanlegg!

Lydanlegget ble ikke nevnt med et ord under presentasjonen, men vi legger tydelig merke til en utydelig skrift på diskantelementet i kupeen, som ligner svært på Harman Kardon-logoen. Et slikt anlegg nevnes ikke i prislisten, men etter hva Lyd & Bilde kjenner til, kan vi vente oss nettopp Harman Kardon som tilvalg – men ikke før mot slutten av året.

Endelig, må vi si, da vi har etterspurt et bedre anlegg i ID-bilene en god stund nå. Og da vi så at kinaversjonen av ID.4X har Harman / Kardon-anlegg, er det på sin plass at vi endelig får det her til lands også.

Til sammenligning kan man i Skoda Enyaq velge Skoda Sound System med separat subwoofer, og Audi har Sonos-anlegg i sin Q4 e-tron.

Pris og tilgjengelighet

Prisen på Volkswagen ID.4 GTX starter på 459.000 kroner, før du begynner å krysse av for diverse ekstrautstyr. Før du har snudd deg har du nok fint rundet ytterligere 100.000 kroner eller mer. Bilen kan bestilles fra 29.04. kl 09. De første leveringene ventes fra sensommeren.

En kort snutt av en kamuflert ID.5 ble vist. En kupé med mykere linjer enn SUV-en ID.4. Foto: Skjermbilde

Flere IDX-modeller kommer

Vi ble lovet at GTX-familien skal vokse raskt. I dagens digitale presentasjon av ID.4 fikk vi da også vite at også den kommende kupeen ID.5, med mykere linjer enn ID.4, kommer i en GTX-versjon.

 

Les videre
Exit mobile version