Vi har sett på Volkswagen ID.7 stasjonsvogn

Kommer i sommer.

Vi har sett på Volkswagen ID.7 stasjonsvogn 9

Foto: Lasse Svendsen

Markedet flommer ikke akkurat over av stasjonsvogner på strøm, så da Volkswagen inviterte til en sniktitt på den nye Volkswagen ID.7 Tourer, var vi ikke i tvil. Denne måtte vi se. Og, den er enorm.

Det er faktisk mye bedre plass i en ID.7 Tourer enn det er i en ID.4, og så må vi medgi at Volkswagen har lyktes godt med designet. Bilen ser kanskje litt anonym ut forfra.

Foto: Lasse Svendsen

Men den lange stasjonsvognen byr på et linjelekkert karosseri, som avslutter med en skrå bakluke, som får ID.7 Tourer til å minne mer om en shooting brake, enn en stasjonsvogn.

Foto: Lasse Svendsen

Jeg sa at den er enorm, og tallene forteller sitt. 4,96 meter og en akselavstand på 2,97 meter. Det er hele 17 cm mer enn en Passat stasjonsvogn, og da er det ikke rart at baksetet føles som en ballsal under glasstaket.

Foto: Lasse Svendsen

Det er ikke overraskende, meget god plass til bagasje under bakluken. Med bakseteryggene i bakerste stilling, svelger bagasjerommet 545 liter. Dytter man bakseteryggen litt fram, øker volumet til 605 liter totalt. Med nedfelte bakseter får man hele 1714 liter tilgjengelig.

Foto: Lasse Svendsen

Da er det fremdeles god plass til voksne folk, og benplassen er av det sjenerøse slaget. Foran er alt slik vi opplevde det under testen av ID.7 Pro. Med VWs nye infotainment, massasje i setene, og et bra lydanlegg, går det an å ha det veldig komfortabelt på lange turer.

Les også Komfortabel langtursekspress Volkswagens utfordrer i premiumklassen byr på utsøkt komfort og god plass, men det er ikke sikkert at det er denne utgaven du skal ha.
Foto: Lasse Svendsen

De første utgavene av ID.7 Tourer, vil leveres med bakhjulsdrift. De oppgitte WLTP-tallene for rekkevidde, er 604 km, og forbrukstallet er da oppgitt til 14,6 kWt/100 km.

Motoriseringen er den samme som i ID.7 Pro. 286 hk på bakhjulene, gir en toppfart på 180 km/t, og 0-100 km/t tar 6,6 sekunder.

Foto: Lasse Svendsen

Det er den versjonen som kommer aller først, Volkswagen sier juli/august, men ikke mange ukene etter kommer den versjonen de fleste antagelig kommer til å kjøpe: ID.7 Tourer GTX. Med firehjulsdrift og mer effekt, mot et pristillegg selvsagt.

Men da kan den garantert trekke mer hengervekt enn det ene tonnet ID.7 Tourer uten firehjulsdrift, klarer.

Setene har flere massasjeprogrammer. Foto: Lasse Svendsen

Volkswagen sier ingen ting konkret om prisen på en ID.7 Tourer GTX før de åpner for bestillinger en gang i løpet av sommeren.

ID.7 Pro Tourer uten firehjulsdrift kan bestilles allerede, og prisene starter på 554.700 kroner. Litt mer for Pro Exclusive som har massasje i setene, 3-soners klimaanlegg, 360 graders kamera, batterioppvarming, LED Matrix frontlykter, mørke ruter, oppvarmet ratt og rute, travel assist, og metallic lakk.

Foto: Lasse Svendsen
Les videre
Exit mobile version