Det har ikke gått spesielt bra med Toyotas elbilsatsing så langt. Det er ikke bare navnet til bZ4X som fenger dårlig, men først og fremst det faktum at bilen ikke går spesielt langt på en lading. NAF klarte riktignok å tyne 443,5 km ut av den en varm sommerdag, med gjennomsnittlig forbruk på 14,1 kW pr. 100 km. NAF-eide Motor kom derimot bare 318 km med et forbruk på 19,1 kW pr. 100 km, med åtte varmegrader i lufta. Vintertestene, som kommer senere i år, kan fort bli nådeløse.
1000 km rekkevidde
Men Toyota, som er verdens største bilprodusent, ligger ikke på latsiden. På en teknisk workshop i Japan under temaet «Let’s Change the Future of Cars», annonserte de at flere helt nye batterier er på vei, til neste generasjons elbiler.
– Toyota skal være verdensledende innen batterier. På samme måte som vi har hatt ulike variasjoner av konvensjonelle motorer, vil vi i fremtiden trenge ulike batterialternativer tilpasset ulike bilmodeller og behov, sier Piotr Pawlak, Administrerende direktør i Toyota Norge.
Fire nye batterier skal lanseres innen utgangen av tiåret.
Litium-ion
Først kommer et litium-ion batteri i en «høy-ytelses versjon» i 2026. Dette er sannsynligvis et batteri med høy konsentrasjon av silisium i anoden, for å øke effekten. Nøyaktig hvor mye mer effektivt batteriet vil bli i første omgang nevnes ikke, men vi gjetter på at rundt 30 prosent økning i energitetthet bør være mulig. Mer på lengre sikt. Dette i kombinasjon med at bilene vil få lavere luftmotstand og redusert totalvekt, skal bidra til en kjørelengde på over 1000 kilometer. Samtidig skal batteriet bli 20 prosent rimeligere enn nåværende batteripakke i bZ4X. Ladetiden fra 10 til 80 prosent oppgis til under 20 minutter.
LFP
I 2026-27 er planene å lansere et rimeligere LFP-batteri (litium jernfosfat), med bipolar struktur. Dette skal øke rekkevidden fra i dag med rundt 20 prosent, mens kostnadene reduseres med hele 40 prosent. Hurtiglading skjer på under 30 minutter (10-80 prosent).
Nikkel-katode
Parallelt med LFP-batteriet utvikles et batteri med bilpolar struktur med høyere ytelse, med en nikkel-katode. Batteriet planlegges klart i 2027-28, og skal ha ytterligere 10 prosent lengre rekkevidde og 10 prosent lavere kostnader enn høyytelsesversjonen av litium-batteriet.
Faststoff
Så til slutt det som skal være batterienes hellige gral, nemlig faststoff. Fra 2027-28 vil Toyota kommersialisere et faststoffbatteri (solid-state), som vil ytterligere øke rekkevidden med 20 prosent i forhold til performance-batteriet som kommer i 2026, og dessuten redusere ladetiden til kun 10 minutter (10-80 prosent). En høyytelsesvariant av faststoffbatteriet ligger også i planene, men Toyota går ikke noe mer i detalj der.
Elbiler med ekstremt lav luftmotstand
Toyota studerer i samarbeid med Mitsubishis luftfartsavdeling ny teknologi, som skal redusere den såkalte luftsmotstandskoeffisienten ned mot Cd 0,1. Det er det samme som en delfin, til sammenligning har Tesla Model S en luftmotstand på 0,208, mens Mercedes-Benz EQS ligger på 0,202.
Journalisten kan komme på én bil som nærmer seg 0,1, og det er den soldrevne Aptera. En trehjuling med eksepsjonell aerodynamikk (Cd 0,13), som Toyota altså vil overgå.
– Disse nye teknologiene vil danne grunnlaget for en ny serie med neste generasjons elbiler. Disse blir nå utviklet gjennom en ny metode av Toyotas nyopprettede “BEV Factory”-divisjon. Kjøretøyene vil ha nye batterier, plattformer, programvare og produksjonsmetoder, sier Pawlak.
Bilprodusenten anslår at rundt 1,7 millioner av elbilene som selskapet selger i 2030, vil utgjøres av de neste generasjons kjøretøyene fra BEV Factory.
Les hele pressemeldingen (norsk) her.