Tesla har lansert en ny variant av sin mest populære elektriske SUV, Model Y. Den nye Long Range Bakhjulsdrift-versjonen gir kundene enda et alternativ å velge mellom, og plasserer seg mellom den rimeligste utgaven og varianten med firehjulsdrift.
Med en startpris på 502 196 kroner, inkludert avgifter og vrakpant, tilbyr Model Y Long Range Bakhjulsdrift en imponerende rekkevidde på opptil 600 kilometer (WLTP).
Det eneste som skiller den nye varianten fra de firehjulsdrevne, er at den er utstyrt med én motor, som altså drifter bakhjulene. Dekkene har lav rullemotstand, og vi loves et forbruk på 14,9 kWt / 100 km, som ifølge Tesla setter en ny standard for kostnad per kilometer i det elektriske SUV-markedet.
Alt annet er likt, inkludert materialvalg, LED Matrix-lys, Auto Pilot sikkerhetsassistenter og tilkoblede funksjoner.
Bilføreren kan fjernstyre oppvarming eller nedkjøling via Tesla-appen, og nyte musikk fra premium lydanlegg med 14 høyttalerelementer, inkludert subwoofer. Et anlegg vi i redaksjonen har gått god for flere ganger.
Tesla Model Y Long Range Bakhjulsdrift kan være midt i blinken
En bakhjulsdreven Model Y Long Range er en flott løsning for folk som ikke trenger firehjulsdrift. Man får enda lengre rekkevidde, lavere forbruk, og bilen blir billigere i innkjøp.
Den nåværende og hittil eneste bakhjulsdrevne utgaven har mindre batteri og kortere rekkevidde, noe som riktignok gjør den til den billigste Tesla-SUV-en du kan kjøpe.
Men om du liker å ha Sentry Mode (kameraovervåkning) aktivert til enhver tid, og spesielt på vinterstid, vil du se at det begrensede batteriet gjør at man må lade enda oftere i det daglige, selv om aerodynamikken og den lavere vekten gjør at bilen kommer ganske langt på langkjøring.
Her i Norge er det rimelig å anta at den firehjulsdrevne Long Range-utgaven vil fortsette å være den desiderte storselgeren, men en bakhjulsdreven variant med lang rekkevidde vil gjøre at flere har råd til det store batteriet. Dessuten vil folk som ofte kjører lengre distanser ha et enda bedre alternativ tilpasset deres bruk.
Fortsatt ingen facelift for Tesla Model Y
Den som hadde ventet på et nytt ytre og nye innvendige materialer – såkalt facelift – vil derimot bli skuffet. Model 3 fikk en real makeover i fjor, som har gitt forventninger til at det samme må skje med Model Y på et tidspunkt. Den nye, mer aggressive Model 3 ser mye tøffere ut enn tidligere, og med premium stoff i stedet for falske trepaneler er den bedre ut på alle måter.
Eneste Tesla-modellen med blinklyshendel
Det eneste tilbakesteget på den nye Model 3 – som er ganske betydelig – er at blinklyshendelen er fjernet til fordel for knapper på rattets venstre side. Dermed står Model Y igjen som Teslas eneste bil med standard blinklysoperasjon.
Å fjerne hendelen skaper trøbbel, spesielt når man skal blinke seg ut av rundkjøringer. I lys av dette vil nok mange være glad for at Tesla Model Y fortsatt lages på samme måte som før. I en perfekt verden hadde vi fått både ansiktsløftningen og standard blinklys. Hva som skjer ved neste korsvei, får vi bare vente å se.
Vi er begeistret
Tesla Model Y er allerede verdens mestselgende bil, og med den nye bakhjulsdrevne utgaven er det ingen grunn til å tro at det vil endre seg med det første. Det er slettes ikke alle som trenger firehjulsdrift, og nå kan man kose seg med enda lengre rekkevidde i stedet. Og en lavere pris, da.
Mer info: tesla.com