Tesla Model S Plaid: 0-100 på 2,1 sek

– Det eneste raskere enn Ludicrous er Plaid.

Tesla Model S Plaid Laguna Seca outside

Tesla Model S Plaid på runden rundt den berømte Laguna Seca-banen. Foto: Tesla

Under Teslas årlige generalforsamling den 22. september kom det en del interessant info. Den såkalte «Battery Day» var på forhånd hintet med en illustrasjon av silisium nanotråder, som er en slags hellig gral innen batterier.

Det viste seg å være en «bait and switch», hvor Tesla i stedet vil blande inn billig silisium av metallurgisk grad i batterianoden, i stedet for superrent silisium som normalt kreves til elektronikk. Elon Musk hevdet dette vil gi en anode med i underkant av 20 prosent bedre enn med ren grafitt – som er materialet som brukes i dag.

Les også Gnistrende lyd - og akselerasjon Stillheten i en elbil er det perfekte miljøet for et godt lydanlegg.

Ytterligere forbedringer av batteriene vil skje i katoden, for eksempel ved å eliminere kobolt. Å fjerne kobolt har allerede vært gjort av kinesiske BYD.

Selve batteridelen av møtet var litt skuffende for oss teknologientusiaster. Det som derimot var ganske heftig, kom helt på slutten av møtet. Hvor Tesla avduket den helt nye Model S Plaid.

Model S Plaid: Tre motorer

Model S Plaid (uttales plæd) er en blodtrimmet versjon av Model S, med ikke to – men tre – motorer: To store motor bak og en mindre motor foran, for å øke ytelsen enda mer enn den allerede megaspreke Performance-utgaven med sin Ludicrous-modus. En referanse til kultklassikeren Spaceballs.

Det er bare det, at da skurken Dark Helmet skulle sette sitt romskip i ludicrous-hastighet (raskere enn lyset) for å ta igjen helten President Scroobs fartøy, så gikk det onde romskipet ved en feil over i Plaid-hastighet. Som var altfor raskt, og dessuten dannet rommet foran dem til et rutenett. Derav navnet plaid = rutet.

Blant de raskeste på Laguna Seca-banen

Vel, ingenting virker altfor raskt for Elon Musk, og Tesla har nå avduket sin Plaid-utgave av Model S. På skjermen viste de en film av bilen på en runde rundt den berømte Laguna Seca-banen i Monterey, California. Rundetiden ble unnagjort på 1 min 30,3 sek, under tre sekunder senere enn McLaren Senna, som hittil har den raskeste runden blant produksjonsmodeller.

Model S Plaid har den raskeste tiden blant firedørs personbiler (Koenigsegg er ennå ikke klar med Gemera). Elon Musk sa at han regner med at Model S Plaid bør kunne slå av ytterligere 3 sekunder på rundetiden, og dermed sette den raskeste runden blant produksjonsbiler noensinne. Enten det er todørs eller firedørs!

Det er ikke verst for en bil på over 2,2 tonn!

Tesla Model S Plaid fra innsiden, rundt Laguna Seca. Foto: Tesla

84 mil rekkevidde

Ut på langtur med familien? Null problem. Model S Plaid er estimert til å kunne kjøre hele 840 km på én lading! Kapasiteten på batteriet vet vi ikke ennå, men det er i hvert fall 40 prosent lenger enn hva Performance-utgaven klarer med batteriet på 100 kWt. Så da man vel fort gjette på at Plaid-batteriet er et sted mellom 140 og 150 kWt.

Prisen blir 1,4 millioner kroner, på linje med Porsche Taycan Turbo, og produksjonen starter sent 2021.

Kommer også til Model X og Roadster

Også Model X og den kommende Roadster vil få en versjon med Plaid-modus, i følge Elon Musk. Han hevdet også at Tesla innen tre år vil lansere en bil til under 25.000 dollar (ca. 250.000 kroner).

Les også Fremtidsbilen kjører seg selv Tesla Model X kan snart kjøre helt av seg selv. Dette er verdens kuleste bil akkurat nå.

Nøkkelfunksjoner Tesla Model S Plaid

0-100 km/t: <2,1 sek

Topphastighet: 320 km/t

400 m (¼ mile): <9 sek

Effekt: >1100 HP

Rekkevidde: >840 km

Rundetid Laguna Seca: 1:30,3 min

tesla.com

Les videre
Exit mobile version