Nå kommer endelig den oppdaterte og oppgraderte Tesla Model 3. Det gjelder både den med bakhjulsdrift og Long Range med firehjulsdrift. Med skarpere karosserilinjer og bedre aerodynamikk, mindre vindstøy – og ikke minst – økt rekkevidde!
Frontlyktene er nye, og baklyktene har fått frekkere farger og oppdatert styling. Baklysene er nå integrert i bakluken for et mer sømløst uttrykk.
Hjulene har fått oppdatert styling og bedre aerodynamikk, som dessuten også gir mindre hjulstøy – som igjen bidrar til noe økt rekkevidde.
Rekkevidde økt med 5-15 prosent
Konkret har bilen fått en økning på 5-15 prosent, avhengig av utgave. Det betyr 629 kilometer for Long Range (opp fra 602 km), mens bakhjulsdriften nå er oppgitt til 513 km (opp fra 448 km).
To nye farger
Bilen er nå dessuten tilgjengelig i de nye fargene Ultra Red og Stealth Grey. Ultra Red er en høykromatisk farge med dynamisk dybde laget av flerlagslakk. Du kan forresten snart lese vår test av Model X Plaid, som vi har lånt i nettopp Ultra Red. Som journalisten mener er den kanskje vakreste rødfargen han har sett på noen bil.
Stealth Grey omtales som «en rik og dynamisk mørk grå metallisk farge som fremhever linjene til Model 3.»
Interiør
Det er også mye nytt på interiørsiden. De som synes Model 3 er en flott bil utenpå, men kanskje litt kjip inni, bør skjerpe fokus, for her er det mange forbedringer.
Den kjipe, trefargede plastlisten som strekker seg gjennom hele kupeen i forgjengeren, er nå skiftet ut med tekstiler og aluminium. Som gir et mer premium inntrykk. Kupeen har også fått stemningsbelysning, som kan tilpasses etter eget ønske.
Men det aller viktigste, spør du oss, er at den nye Model 3 nå endelig har fått ventilerte seter foran. Så slipper du å bli svett i bakenden under de lange kjøreturene. Både foran og bak er det varme i setene, til de kalde vinterdagene.
Stille kupé
Tesla lover en mer dempet kupé enn noensinne, takket være akustiske glass hele veien – inkludert i taket. Opphengsfôringene er forbedret, det samme er pakninger og støydempende materialer. Vi ønsker alt velkommen, ettersom Tesla ikke akkurat er kjent for de stilleste kupeene.
Blant andre oppgraderinger finner vi trådløs lading av telefonen, USB-C-lading med inntil 65 watt, bedre lydanlegg, skjerm til baksetepassasjerene og bedre dekning av mobilnett og WiFI. I tillegg loves vi enda bedre kollisjonsbeskyttelse, og Tesla hevder med dette at Model 3 er «verdens sikreste bil».
Så en nedgradering
Blant nyhetene vi styrer vår begeistring for, er derimot et nytt ratt uten hendler. Akkurat som hos nye Model S og X, som vi dessverre har svært dårlige erfaringer med. Spesielt i rundkjøringer er det nesten håpløst å blinke seg ut. De haptiske knappene er heller ingenting å rope hurra for. Akkurat her hadde vi håpet Tesla ville beholde det trygge rattet til forgjengeren.
Tesla Model 3: Levering og priser
Leveringer av Model 3 med bakhjulsdrift og Long Range firehjulsdrift starter i slutten av oktober i Europa og Midtøsten. Model 3 bakhjulsdrift starter fra 379 990 kr og Model 3 Long Range starter fra 469 990 kr.
Mer info: tesla.com