Tesla Model 3 går over 700 km

Ny variant av Tesla Model 3, nemlig Long Range med bakhjulsdrift. Med over 700 km rekkevidde på én lading – og den er ikke dyr.

Tesla Model 3 RWD Long Range

Foto: Tesla (bakgrunn AI-generert)

Med et forbruk på bare 12,5 kWh per 100 km er dette den mest effektive Tesla-modellen noensinne. Faktisk hevdes det at den nye bakhjulsdrevne Tesla Model 3 Long Range er den mest energieffektive elbilen på det europeiske markedet i dag.

«Model 3 Long Range Bakhjulsdrift kan kjøre en hel kilometer på energien det tar å varme et frossent måltid i en mikrobølgeovn,» uttaler Tesla for å illustrere effektiviteten.

Den nye langdistansemodellen kommer med en startpris på 400 418 kroner i Norge. Det betyr svært mye rekkevidde for pengene sammenlignet med konkurrentene.

Les også Her er Peugeots viktigste bil Peugeot har avduket sin nye elektriske SUV, E-3008, i Nice i Frankrike. Med lang rekkevidde, og dessuten spennende infotainment og instrumentpanel.

Peugeot E-3008: Nærmeste rekkevidderival

Til sammenligning starter en Peugeot E-3008 Long Range med 230 hk på ca 470 000 kroner. Peugeot-en er en kompakt SUV og er nok ikke noe veldig mange kunder vil vurdere opp mot Tesla Model 3, men vi tar den med fordi det er den nærmeste med tilsvarende rekkevidde i noenlunde tilsvarende prisklasse. Den har nemlig også en oppgitt rekkevidde på rundt 700 km, men da med en stor batteripakke på 96,9 kWt mot Teslas 73,5 kWh, begge oppgitt i netto kapasitet.

Det betyr at Tesla Model 3 har et vesentlig lavere energiforbruk. Samtidig betyr det at funksjoner som varmeapparat og konstant videoovervåkning i Sentry Mode vil spise en større del av totalen, som blant annet bør tilsvare en større reduksjon av rekkevidde om vinteren.

Les også Langtursekspressen Med bakhjulstrekk og stort batteri, går den oppdaterte Polestar 2 lengre enn de fleste.

Polestar 2: En mer fair sammenligning

Sammenligner vi med rivalen Polestar 2 Long Range Single Motor, har den en oppgitt rekkevidde på 610-655 km, da med en startpris på 432 600 kroner. Her er netto batterikapasitet 79 kWt.

Ser vi ytelsen oppgitt i akselerasjon, er Tesla Model 3 Long Range Bakhjulsdrift i en annen liga enn begge sine konkurrenter: 0-100 på 5,2 sekunder, mot 6,2 s for Polestar 2 med bakhjulsdrift og 8,7 s for Peugeot E-3008 med forhjulsdrift.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Premiumfunksjoner er standard

Tesla lover at bilen leveres med alle premiumfunksjoner som standard, inkludert ventilerte forseter, oppvarmede seter foran og bak, samt et «avansert lydanlegg». Dette er ikke premiumanlegget, men et enklere system uten subwoofer. Vår erfaring er likevel positiv, basert på testen av samme utgave med kortere rekkevidde.

Kupeen er også her gjort ekstra stillegående med akustisk glass og forbedret støydemping.

Utover den imponerende rekkevidden beholder den nye varianten alle egenskapene som har gjort Model 3 til verdens nest mest solgte elbil (kun slått av Model Y). Tesla fremhever spesielt kombinasjonen av lang rekkevidde, sportslige kjøreegenskaper og avansert teknologi til en konkurransedyktig pris.

Tesla Model 3 – pris og tilgjengelighet

De første kundene i Europa kan vente seg leveringer av den nye Model 3 Long Range Bakhjulsdrift allerede i november. Prisen er 400 418 kroner i standard hvitt med ett hjulsett og 18″ felger, uten tilhengerfeste. Standardutgaven av Model 3 har fortsatt en startpris på 355 600 kroner i Norge.

Mer info: tesla.com

Les videre
Exit mobile version