Den kommende småbilen fra Renault designes og bygges i Europa, og blir Renaults svar på kinesiske småbiler. Renault-sjefen Luca de Meo kalte den elektriske Twingo-en for en sølvkule for bærekraftig mobilitet.
Renault Twingo skal være svaret på etterspørselen etter elektriske småbiler, som ikke har smått med rekkevidde. Luca de Meo sa i en presentasjon i Renaults Capital Markets Day, at bilen skal ha klassens mest effektive drivlinje – og koste under 20.000 Euro.
Samtidig fortalte de Meo at Renault etablerer et eget selskap som skal ha ansvaret for elbiler, talende nok kalt Ampére, etter den franske fysikeren som laget definisjonen for elektrisk strøm.
de Meo snakket om at den nye Twingo-en skal bruke så lite som 10 kWt/100 km, altså 1 kWt per mil. Bilen skal koste halvparten så mye å produsere som en SUV i C-segmentet, og ha 75 prosent lavere CO2-utslipp over sin levetid, enn snittet for solgte elbiler i 2023.
Designet er mer tro mot originalen til Patrick Le Quément, som designet den første modellen som kom i 1992. Frontlyktene som minner om froskeøyne, og de tre luftinntakene på panseret – her viser de batteriprosent – er videreført i det nye Twingo-designet.
I motsetning til originalen, blir den elektriske utgaven en femdørs småbil, trolig med forhjulstrekk. Og ikke bakhjulstrekk med hekkmotor, som dagens utgave med stempelmotor har.
Den ble faktisk produsert i en elektrisk utgave kalt Twingo Z.E. som hadde en rekkevidde mellom 180 og 250 km.
Den kommende elektriske utgaven blir en erstatning for Zoe, som mange kjenner, og en mindre bil enn Renault 5, som lanseres i 2024. de Meo sa også at Ampére/Renault planlegger to elektriske modeller til, i tillegg til Twingo, femmeren, en Renault 4 og de allerede annonserte Megane E-Tech og Scenic E-Tech.
Twingo-en kan bli lansert mot slutten av 2025, eller tidlig i 2026.