Den debuterte i 1970, og ble siden den mest luksuriøse SUV-en man kunne kjøpe, på denne siden av en Rolls Royce Cullinan. Dagens utgave finnes som hybrid, med V8-er også, men nå blir den endelig elektrisk.
Range Rover Electric skal debutere i løpet av 2024, og blir like luksuriøs som dagens utgave, bare enda stillere.
Det snakkes om vadedybder på 850 mm, og avansert firehjulstrekk, så alt tyder på at den blir en ekte offroader. Men trolig enda bedre enn dagens modell, fordi man kan styre de elektriske motorene og kraftfordelingen til hvert enkelt hjul med smart programvare.
Prototyper har allerede kjørt flere tusen mil i alt fra 50 plussgrader til 40 minus i Nord-Sverige, og bilen vil bli bygget på en 800 Volts batteriarkitektur og på Jaguar Land Rovers Modular Longitudinal Architecture (MLA) plattform. Trolig med et batteri rundt 100 kWt. Range Rover lover at den ikke skal bli blytung, men sammenlignbar med en utgave utstyrt med V8-motor.
Jaguar Land Rover vil komme med stadige oppdateringer rundt den elektriske utgaven, men foreløpig er det lite tekniske opplysninger å fortelle om. De sier likevel at ytelsen og luksusen ikke skal kompromisses med, så det er neppe noen grunn til å tro at den ikke blir en ekte Range Rover.
Den elektriske utgaven blir klar for bestilling i løpet av året, og flere modeller som RR Sport og Evoque, blir ventelig elektrifisert de også, men på et senere tidspunkt.