Med sin muskuløse men likevel elegante design, imponerende rekkevidde og et premiuminteriør som får både bilentusiaster og spaelskere til å sikle, er EL8 klar for å ta opp kampen med de etablerte aktørene.
EL8 er en direkte etterfølger til NIO’s flaggskip ES8. NIO har nemlig gått bort fra ES-betegnelsen utenfor Asia, og EL8 følger dermed samme navnekonvensjon som sine mindre søsken, EL6 og EL7.
Under panseret finner vi en elektrisk drivlinje som yter 650 hestekrefter og 850 Nm dreiemoment. Det er nok til å sende denne digre SUV-en fra 0 til 100 km/t på bare 4,1 sekunder. Dermed får denne store familiebilen flere sportsbiler til å rødme. I hvert fall i et dragrace.
Glem rekkeviddeangst
Men det er selvsagt ikke råkjøring som står i fokus her. Rekkevidde og ladehastighet er nemlig ikke glemt. Med det største batterialternativet skal EL8 kunne tilbakelegge inntil 510 km på en lading etter WLTP-standarden. Og med en ladehastighet på opptil 250 kW, rekker du så vidt å fortære din Big Mack ved ladestoppet, før du kan legge ut på veien igjen.
Men det er ikke ladehastigheten som er bilens største ess. Som alle andre NIO-biler kan den nemlig få byttet batteri langs veien, om du er heldig nok til å ha en av NIO’s Power Swap-stasjoner langs ruten. Det er nå 10 av dem i Norge, strategisk plassert langs ulike vidtrekkende landeveier. Planen er å øke tallet til 20 innen utgangen av neste år.
NIO’s utsendte nevner at over 95 prosent av kundene velger å leie batteriet istedenfor å eie det. Det må nemlig til for å være med i batteribytteklubben, og du er dessuten sikret mot degradering av batteriet. Noe som er mange elbileieres store frykt.
Interiør
Interiøret er et kapittel for seg selv. Her har NIO virkelig lagt sjelen sin i designet. Materialkvaliteten er i toppklasse, med myke skinnmaterialer og detaljer i tre og metall. Setene er ikke bare behagelige, med de mykeste nakkestøttene (nærmere bestemt bakhodestøtter) du tenke deg. De er også utstyrt med massasjefunksjon og ventilasjon. Perfekt for de lange turene, eller når du bare vil la deg oppsluke i luksus på vei til jobben.
Mer enn noe har NIO lagt vekt på baksetepassasjerene. EL8 kan konfigureres med enten en klassisk 3-seter i andre seterad, eller med to individuelle “kaptein-stoler”. Sistnevnte kalles Executive-pakken, og gir en business-class-følelse, med justeringsmuligheter som får selv de dyreste luksussedanene til å virke beskjedne. En skjerm dedikert til baksetet kan riktignok ikke vise underholdning, men brukes til å individuelt stille inn klimaanlegget bak.
For sjefer og familier
Det gjøres et poeng ut av at bilen skal tilfredsstille både kinesiske kjøpere som ønsker executive-seter i baksetet, samt norske og skandinaviske familier som selv vil sitte bak rattet på langtur til hytta, med inntil to tonn tilhenger på knaggen og 75 kilo taklast.
Det finnes derfor to bakseteløsninger: en executive-versjon med to individuelle kapteinstoler, og en “base/komfort”-versjon uten midtkonsoll bak for plass til en ekstra passasjer.
Bagasjeplassen på EL8 nevnes forresten å være 265 liter med tredje seterad oppe, mens den øker til hele 810 liter når tredje seterad er nedfelt. Da med andre seterad i helt fremre posisjon (disse setene kan ikke legges ned).
Teknologi
Men NIO har ikke stoppet der. De har også stappet bilen full av teknologi og smarte funksjoner. I tillegg til adaptiv luftfjæring, styres hastighetene på de fire hjulene individuelt, slik at ytterhjulene går litt raskere enn innerhjulene i svinger. For å gi nøyaktig samme rullemotstand og slitasje på alle hjul.
NIO EL8 har 33 sensorer rundt omkring, inkludert LiDAR. Dette skal fremtidssikre bilen for selvkjøring, når og om det måtte bli en realitet, men viktigere er at det hjelper sjåføren ved å gi stor kollisjonssikkerhet med tanke på plutselige unnamanøvere.
Videre er bilen tilgjengelig med et avansert lydanlegg med Dolby Atmos, og med NIO’s egen stemmeassistent, Nomi, har du alltid en hjelpende hånd tilgjengelig. Vår erfaring under tidligere tester av NIO-biler er at assistenten fungerer bedre enn de fleste, men likevel ikke helt tilfredsstillende. Vi får håpe dette har blitt enda bedre.
NIO EL8: Pris og tilgjengelighet
NIO EL8 har startpris på 719 000 kroner uten batteri, mens du må ytterligere 160 000 opp for å eie det store Long Range-batteriet. Skjønt, å eie i stedet for å leie fjerner mange av grunnene til å velge NIO.
Alt i alt må vi si at vi ble imponert over lanseringen av NIO EL8, som fort kan fort bli den store snakkisen i premiumsegmentet.
Mer info: nio.com