Ny Ford Explorer i 2023

Bygger på kjent og velprøvd elbilplattform.

Ny Ford Explorer i 2023 12

Foto Ford

Man skulle tro at Ford med alle sine muskler, kunne sette et merkbart fotavtrykk i markedet med elbiler, men den ene de har selger ikke særlig godt. Tross at det faktisk er en aldeles fremragende elbil. Mustang Mach-E klarte så vidt å karre seg over 25000 enheter i Europa med den ene elbilen Ford har, men med den nye Ford Explorer kan vi plutselig snakke om helt andre salgsvolumer.

Til sammenligning solgte Tesla 137.000 Model Y i Europa i 2022.

I motsetning til sin amerikanske slektning med samme navn, er den nye Explorer en mellomstor SUV som passer perfekt i det europeiske markedet. Bilen skal bygges hos Ford i Køln, og er basert på en elbil vi allerede kjenner godt.

Volkswagen ID.4 og den nye Explorer deler den samme MEB-plattformen som VW og Ford har samarbeidet om, og Explorer blir den første modellen fra Ford på denne plattformen.

Ford Explorer 2023

Foto Ford

Alt over drivlinjen er derimot Ford fra topp til bunn, og som vi vet gir den dedikerte elbilplattformen et svært romslig indre miljø, med god bakseteplass. Også i bredden. Akselavstanden på 276 cm tillater mer effektiv innpakking av en bil som er 446 cm lang.

Den stiller i praksis i samme klasse som ID.4 og ID.5, men naturligvis også bestselgeren i denne klassen, Tesla Model Y.

Batteri og rekkevidde

Foto Ford

Ford snakker om to veskekjølte batteripakker på 55 og 82 kWt brutto, og ladekapasitet på 170 kW for modellen med det største batteriet. Det skal i følge Ford, gi en ladehastighet på 25 minutter fra 10 til 80 prosent batterikapasitet, under optimale forhold.

Den blir tilgjengelig med bakhjulstrekk med enten 55 eller 82 kWt batteri, eller firehjulstrekk med 82 kWt. Sistnevnte er nok den mest interessante for de fleste i Norden, som får 340 hk (250 kW) fordelt på to aksler, og en rekkevidde opptil 490 km. Samme batteri på bakhjulstrekkeren med 286 hk tar deg nesten til 540 km.

For bakhjulstrekkeren med 170 hk og det minste batteriet, er rekkevidden oppgitt til 350 km.

Tallene forteller oss at det ikke er hele drivlinjen fra MEB-plattformen som brukes på nye Explorer, fordi VW ID.4 maksimalt kan leveres med 299 hk og firehjulstrekk, og det kommer åpenbart ingen Explorer med de samme elmotorene som VW bruker.

En Explorer med den kraftigste motoriseringen kan ta 1200 kg hengerlast, for utgaven med 286 hk og bakhjulstrekk er tallet 1000 kg.

Innvendig

Åpner man bagasjerommet finner man et 450 liters lastevolum, som øker til 1400 liter når bakseteryggene felles ned. Explorer leveres ikke med noe frunk, altså oppbevaring foran, men innvendig er det tilsynelatende god plass.

Det første man legger merke til nå man åpner førerdøren, er at bilen overhodet ikke ser ut som en ID-4 innvendig. En vertikal 14,6 tommers stor berøringsskjerm med Ford’s SYNCMove operativsystem, kan vippes i flere trinn opptil 30 grader, og skjermen fungerer som en hemmelig dør for et skjult oppbevaringsrom hvor man kan legge fra seg saker og ting man ikke vil at noen skal se.

Pris og når du kan få en

Mellom setene foran er det et stort rom på 17 liter, som i god amerikansk ånd har plass til tre halvannen liter store flasker. Ford sier at det vil bli to utstyrsversjoner til å begynne med, Explorer og Explorer Premium.

Blant utstyret finner man LED-lys, elektrisk førersete med minne og massasjefunksjon, oppvarmet ratt og forseter, og for Premium-utgaven 360 graders kamera, matrix LED-lys, 12 utvendige sensorer og tre radarer som passer på, filskifteassistent og adaptiv fartsholder.

Varmepunpe er standard på alle utgaver.

Velger man Explorer med firehjulstrekk, får man fire kjøremoduser – normal, sport, eco, adaptive og traction – som fordeler dreiemoment og kreftene til alle fire hjul, og justerer pedalrespons, rattets feedback og utslag og bilens elektroniske stabilitetskontroll for optimal trekk på hjulene under ulike forhold.

Explorer kan leveres med 19, 20, eller 21-tommers hjul, og Ford sier de kan levere biler fra fjerde kvartal 2023, med en innstegspris godt under 500.000 kroner.

Les videre
Exit mobile version