Nissan GT-R har siden lanseringen i 2007 vært synonymt med ekstrem ytelse og avansert teknologi. Nå tar Nissan modellen inn i den elektriske tidsalderen. Ifølge selskapet selv vil den nye e-GT-R overgå forgjengeren på alle områder.
På Tokyo Motor Show i januar viste Nissan frem en elektrisk konseptbil kalt Hyper Force, bygget på nettopp GT-R, og med tilsvarende spesifikasjoner som e-GT-R, som nå er bestemt å gå i produksjon.
Faststoffbatterier
Nissan håper at e-GT-R blir den første bilen på markedet med faststoffbatterier, som lover betydelig høyere energitetthet og raskere lading enn dagens litium-ion-batterier. Dette vil gi e-GT-R både lang rekkevidde og lynraske ladetider. Faststoffbatterier er ideelle for en sportsbil som GT-R, da de kan pakke mer energi på samme plass som et vanlig batteri. Hva rekkevidden og kapasiteten blir, sies det fortsatt ingenting om.
Utviklingen av faststoffbatterier har møtt utfordringer opp gjennom årene, men det kan virke som at de største problemene er løst. Nissan har i hvert fall planer om å lansere den nye superbilen innen 2028. Dette ifølge det britiske nettstedet Autocar.
Nissan e-GT-R får 1000 kW og over 1300 hester
Den elektriske GT-R vil bygge videre på forgjengernes avanserte aerodynamikk og firehjulsdrift. Nissan lover at bilen vil sette nye standarder for akselerasjon, toppfart og kjøreegenskaper, blant annet med over 1000 kW med motorkraft. Det tilsvarer over 1300 hestekrefter! Noe som definitivt bør gi den kommende Tesla Roadster konkurranse.
GT-R har en lang historie som strekker seg tilbake til den første Skyline GT-R fra 1969. Modellen har gjennom generasjonene vært kjent som «Godzilla» på grunn av sin voldsomme ytelse. At den nye elektriske bilen bærer navnet på denne legenden, bør bety at vi har noe veldig spesielt i vente.
Nissans håp er utvilsomt at e-GT-R med sin ekstreme ytelse og banebrytende batteriteknologi, skal sende sjokkbølger gjennom bilverden.
Kilde: Autocar