NIO bruker batteribyttestasjoner til å stabilisere strømnettet

Elbilprodusent NIO vil bruke batteribyttestasjoner til å balansere og stabilisere strømforsyningen i Europa. De kaller det NIO Power Grid Service.

NIO PowerSwap Seljord-topaz

Power Swap Seljord, Norge. Foto: NIO

Kinesiske NIO er den eneste elbilprodusenten som tilbyr batteribytte i Europa, som et alternativ til hurtiglading på landeveien. Det betyr at du i stedet for å vente en halvtime eller mer på å lade opp bilen til 80-90 prosent, så kan du kjøre inn på en byttestasjon, og vente i 3-6 minutter (ut ifra hvilken generasjon byttestasjonen er), og kjøre videre med et nytt, oppladet batteri.

NIO Power Grid Service – avlaster strømnettet

I et nytt program kalt «NIO Power Grid Service» tar NIO mål for seg å bruke batteriene i magasinet på sine batteribyttestasjoner, til å avlaste strømnettet i perioder med høyt forbruk. Og heller lade dem når ting er roligere. Og på den måte stabilisere strømnettet.

Video: Her bytter L&B Home batteriet i en NIO ET5 Touring. Video: NIO og Geir Gråbein Nordby

 

«Smartlading»

Det er samme prinsipp som når man lader bilen med smartlader hjemme, hvor man lader når strømmen er billig, altså når det er lav fellesbelastning på nettet. Forskjellen er altså at strømmen fôres tilbake igjen til strømnettet i belastede perioder. Vel, det, og at kapasiteten i en Power Swap-stasjon er mange ganger høyere enn i vanlig hjem.

Ved å overvåke belastningen i strømnettet, kan batteribyttestasjonene registrere svingninger i produksjon og etterspørsel. Deretter justerer de lade- og utladelseseffekten for å jevne ut ubalanser.

Dette skal bidra til økt effektivitet og pålitelighet i strømforsyningen. Samtidig blir nettet bedre rustet til å innlemme uregelmessige fornybare energikilder som vind og sol.

Power Swap Slagelse, Danmark. Foto: NIO

Danmark er først i Europa

Tjenesten er allerede implementert ved NIOs batteribyttestasjon i Danmark. Det er vel et lite resurskrevende sted å starte pilotprosjektet i Europa, ettersom det kun er én stasjon i landet (i Slagelse). Men snart skal den også rulles ut i Nederland, Tyskland, Norge og Sverige, som vil bety at de flest av de totalt 39 stasjonene snart vil tas i bruk.

Det hører også med til historien at NIO allerede for nesten to år siden startet utrullingen av konseptet i Kina, med over 100 byttestasjoner i pilotprosjektet.

Øker antallet byttestasjoner i Europa

NIO har for øvrig nå 39 batteribyttestasjoner i Europa, hvorav 10 i Norge. Planen er 20, altså er selskapet halvveis mot målet. I Sverige kom første stasjon i november 2022, og allerede har de fått på plass 8. I Danmark er tallet altså fortsatt én stasjon, men dette forventes å øke, når NIO trapper opp sine noe forsinkede planer om 120 byttestasjoner i Europa. Som de i utgangspunktet hadde håpet å ha på plass innen utgangen av 2023, men hvor de altså ligger etter skjema.

Mer info: nio.com

Les videre
Exit mobile version