NIO og Geely satser på batteribytte

NIO og Geely inngår samarbeid for å gjøre teknologi for batteribytte rimeligere og mer utbredt. Kan vi snart si farvel til hurtiglading på veien?

Nio battery swap station batteribytte

Foto: NIO

Mens det pågår en krig om hvilke biler som har den beste hurtigladingen, har ingen av dem løst problemet med at de godt kan lade ekstremt raskt til å begynne med, men etter batteriet har nådd 20-30 prosent begynner hastigheten å gå raskt nedover. Resultater er at det å lade fra 10 til 80 prosent tar pluss/minus en halvtime, uansett hvordan du vrir og vender på det.

Batteribytte

Men hva hvis du i stedet kan foreta et batteribytte, til et som er nesten fulladet, og kjøre videre på ferden etter bare fem minutter?

Det kan du faktisk allerede i dag. Vel å merke om du har elbil fra NIO. Journalisten har selv prøvd dette, i videoen under (komprimert fra 5 til 1 1/2 minutt):

Den kinesiske produsenten er den eneste som i dag tilbyr bytting av batterier på veien, og så langt har utbyggingen av stasjoner gått tregt. I Norge finnes det i dag fire operative stasjoner: Stavanger, Lillehammer, Lier og Vestby. Deretter åpnes en på Kløfta. Planen er mange flere, men det går tregt. Og altså bare for ett bilmerke.

 

Test: NIO EL7: Moderne, kraftfull og ekte SUV

NIO og Geely samarbeider

Det kan fort gå raskere fremover, for nå har kinesiske Geely kommet på banen, i et samarbeid med nettopp NIO.

Planen er å utvikle standarder, teknologi, infrastruktur og en felles bilplattform som kan håndtere batteribytte.

NIO og Geely signerer avtale for batteribytte-teknologi. Foto: NIO / Geely

To standarder og felles nettverk

Ifølge avtalen vil de to selskapene samarbeide om å utvikle to standarder for batteribytte; en for personbiler og en for kommersielle kjøretøy.

De vil også jobbe sammen om å bygge et felles nettverk for batteribytte og utvikle kjøretøy som støtter utskiftbare batterier, og som dessuten er kompatible med hverandres systemer.

«Denne samarbeidsavtalen vil ikke bare bidra til å standardisere batteriteknologi, men også utvide rekkevidden av batteribytestasjoner og akselerere overgangen til lavkarbon i bilindustrien,» sa William Li, grunnlegger, styreleder og administrerende direktør i NIO.

Les også Sila Nano: - Batterier med 10.000 ladesykluser Batteriinnovatør Sila Nanotechnologies vil revolusjonere elbilmarkedet, med anode av silisium.

Eric Li, grunnlegger og styreleder i Geely Holding, påpekte at batteribytte er en av de mest innovative måtene å lade elbiler på.

«Gjennom dette strategiske samarbeidet vil de to selskapene forsterke samarbeidet i hele verdikjeden for batteribytte, akselerere innføringen av felles standarder, utvide økosystemet for batteribytte og lading. Dette vil også støtte overgangen til lavkarbon og høykvalitetsutviklingen av bilindustrien, og gi brukere en bedre opplevelse av elektrisk mobilitet.»

Illustrasjon: Creative Commons

Hva betyr det for deg?

At to viktige elbil-aktører går sammen om standarder for batteribytte, kan bety at flere bileiere i fremtiden kan få sitt batteri byttet mot et nytt, i stedet for å bruke lang tid på å hurtiglade. Det vil nok fordre at du går med på å leie batteriet fremfor å eie, en løsning NIO allerede tilbyr. Med Geely om bord vil bilmerker som Volvo, Polestar, Lotus og Zeekr også kunne nyte av batteribytte i fremtiden.

Om infrastrukturen med flere byttestasjoner bygges raskt nok ut, vil det gi disse bilmerkene et stort konkurransefortrinn, da man kan ta farvel med rekkeviddeangsten en gang for alle. Dette er nok en teknologi som mange andre elbilprodusenter også har et øye med, og om enda flere kommer på banen, går vi en spennende fremtid i møte.

Les hele pressemeldingen her.

Les videre
Exit mobile version