NIO EL6: Ny mellomstor SUV fra Kina

Vi har prøvekjørt den mellomstore SUV-en NIO EL6.

NIO EL6

Foto: Geir Gråbein Nordby

Tidligere i sommer avduket NIO stasjonsvognen ET5 Touring og den mellomstore SUV-en EL6. Sistnevnte kan nå leveres ut til kunder, og vi har fått en nærmere kikk på bilen.

NIO EL6 er en crossover- SUV, spesielt tilpasset det europeiske markedet. På størrelse med konkurrenter som Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV og Tesla Model Y, skal den ha noe ekstra for å konkurrere. Og nettopp det har den.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Dolby Atmos

For det første har den et lydanlegg som støtter 360 graders Dolby Atmos-lyd, med 23 høyttalere inkludert subwoofer, og det hevdes hele 1000 watts forsterkerkraft. Et anlegg som i tillegg til å ha plenty med kraft, låter veldig åpent og fint. Du skal ha veldig høye krav om du ikke faller til ro med lyden her!

Les også Den beste kineseren vi har testet NIO gjør veldig mye rett med den mellomstore SUV-en EL7. Som har et ganske spesielt ess i ermet.

Ytelse og rekkevidde

NIO EL6 imponerer med rask akselerasjon, 0-100 km/t går unna på under 4 sekunder i Sport+ kjøremodus. Rekkevidden varierer avhengig av batteristørrelsen, med 406 km (WLTP) for det minste batteriet og 529 km for det større 100 kW-batteriet. Det er viktig å runde 500-tallet når du skal ha en konkurransedyktig elbil i denne klassen.

Doble motorer og effektivitet

Med 150 kW motor foran og 210 kW bak, gir EL6 en total effekt på 360 kW og et dreiemoment på 700 Nm. Og med en imponerende effektivitet på 93,5%, er det snakk om en meget effektiv drivlinje.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Dempersystem og kjøreegenskaper

EL6 er utstyrt med Continuous Damping Control (CDC), et avansert dempesystem som tilpasser seg underlaget i sanntid. Dette for å gi en jevn og komfortabel kjøreopplevelse, og dessuten økt trygghet ut ifra underlaget. Vektfordelingen er dessuten optimal, med en nøyaktig 50/50-balansering.

Design og aerodynamikk

NIO EL6 har et moderne design med X-bar front og innfelte dørhåndtak for bedre aerodynamikk. Den har et stort glasstak som gir god utsikt og romslighet i kupeen.

Avansert teknologi

Bilen er utstyrt med avansert teknologi, inkludert LiDAR for selvkjøring på nivå 5 (om det nå en dag vil bli en realitet), LED Matrix-lys som styres av nevnte LiDAR og dermed har hele 600 meters sikt. Illumiblade baklyset går langs hele bakenden, det samme gjør bremselyset oppe. Veldig mye av bilens teknologi støtter OTA-oppgraderinger, slik at både LiDAR, varme, massasje, infotainment med mer, kan oppgraderes gjennom luften i fremtiden. Flere konkurrenter har kun mulighet for å oppgradere infotainment-delen, så dette liker vi.

Battery as a Service

NIO tilbyr en interessant «Battery as a Service» -modell der du kan leie batteriet i stedet for å eie det. Dette gir deg muligheten til å bytte batteri på ladestasjoner i stedet for å hurtiglade og unngå bekymringer om batteridegradering etter flere års bruk.

Vi blir fortalt at hele 95 prosent av kundene velger denne modellen, fremfor å eie hele bilen med batteri.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Vårt førsteinntrykk

Journalisten fikk prøvekjøre bilen et par timer, og førsteinntrykket er at bilen gir en veldig god kjøreopplevelse. Der hvor mange elektriske SUV-er gir en kjøreopplevelse lik den til en personbil, så er dette mer følelsen av en ekte SUV. Man føler man sitter høyt, med god utsikt utover veien.

Sport+ kjøremodus har den raskeste akselerasjonen. Det er likevel en liten forsinkelse der når man trykker ned wattpedalen, som gir en mykere følelse enn jeg hadde trodd. Når man slipper pedalen, så avtar dessuten ikke fremdriften med én gang, bilen venter litt før den sakker. Det er nok gjort med vilje, men jeg trenger litt tilvenning på dette.

Støydempingen i kupeen er midt på treet. Bedre enn Toyota Bz4X og Tesla Model Y, men dårligere enn NIO EL7 og Hyundai Ioniq 5.

Derimot kan EL6 skilte med et gigantisk bagasjerom på 668 liter! Det er over 140 liter mer enn Ioniq 5 og 90 liter mer enn Skoda Enyaq iV, som har et av de mest romslige bagasjerommene i denne klassen. Frunk finnes ikke, men det er glatt tilgitt her.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Tykk B-stolpe

Kupeen er romslig, med masse glass. Også i taket, her er det god utsikt. Men jeg skulle gjerne hatt en smalere B-stolpe. Den er ganske bred, og krever at jeg lener hodet en del frem for å se bakover før jeg kan legge bilen ut til venstre. Det er litt rart, for her har man nettopp snakket om «rammeløse» vinduer, som gir større åpenhet og følelse av plass. Men altså med en massiv ramme av en B-stolpe. Det burde man funnet en bedre løsning på. Man ønsker jo ikke blindsoner i en bil. Men det er klart, man får jo oversikt gjennom speilene, og bilen har digital blindsonevarsler. Men man vil jo gjerne ha sikt ut av sidevinduet også.

La det likevel være sagt, at førsteinntrykket av NIO EL6 er meget godt, og jeg gleder meg til å ha bilen i en lengre periode ved en senere anledning.

Pris og tilgjengelighet

EL6 er tilgjengelig for bestilling i Norge, Sverige, Danmark, Nederland og Tyskland, med en aggressiv pris som er betydelig lavere enn storebroren EL7. Bilen legger seg rett under 500.000 kronersmerket, med batteriet som leasingobjekt ved siden av. Ønsker du derimot å kjøpe batteriet, koster det 90.000 kroner ekstra for 75 kWt, og 160.000 kroner for 100 kWt.

Forventet leveringstid er bare 3-4 uker, så her går det unna!

Mer info: nio.com

Les videre
Exit mobile version