Den lange versjonen av ID. Buzz hadde verdenspremiere fredag den 2. juni på det populære surferstedet Huntington Beach, som ligger langs Pacific Coast Highway nær Los Angeles, mens den europeiske premieren av den lange ID. Buzz finner sted i Hannover fra 23. til 25. juni, i forbindelse med en internasjonal VW Bus Festival.
Med en total lengde på nesten fem meter og et interiør med opptil syv seter, lover Volkswagen at den store ID. Buzz er enda mer allsidig og fleksibel. Ekstra akselavstanden gir nemlig plass til en tredje seterad, mer bagasjeplass og et større batteri på 86 kWh (nettokapasitet), og dermed også en økt rekkevidde.
En ny varmepumpe skal øke effektiviteten om vinteren, og en ny 286 hk el-motor gir imponerende kraft, forsikrer den tyske produsenten.
I 2024 vil det også komme en ny GTX-versjon med firehjulsdrift og en systemeffekt på 339 hk, som gjør elbilen i stand til å akselerere fra 0-100 km/t på bare 6,4 sekunder.
Nye dimensjoner
Den korte ID. Buzz måler 4,712 mm i lengde, mens versjonen med lang akselavstand (LWB) måler 4,962 mm. De ekstra 250 mm i lengde er plassert utelukkende mellom akslene, som betyr at den lange ID. Buzz dermed har 192 mm bredere skyvedører på hver side og 58 mm ekstra mellom C-stolpene og bakhjulene.
Avhengig av konfigurasjonen kan ID. Buzz LWB brukes som en femseters (2/3), seksseters (2/2/2) med individuelle seter og armlener på andre rad, eller som en sju-seters (2/3/2).
Som standard leveres ID. Buzz LWB med en 3-seters benk på andre rad. Ryggstøttene kan felles ned (splitt: 40/60), og helningsvinkelen kan justeres med opptil 16 grader.
De to individuelle setene på tredje rad kan justeres i lengden, og ryggstøttens vinkel kan også stilles på. Tredje seterad er derimot ekstrautstyr.
Den nye ID. Buzz LWB har et eksepsjonelt stort bagasjerom, forteller Volkswagen, og i konfigurasjonen med fem seter har den et volum på 1.340 liter. Når ryggstøttene på andre og tredje rad legges ned, øker bagasjeromsvolumet til 2.469 liter, dermed er det plass til sykler, surfebrett og lignende. Og selv med alle syv sitteplasser i bruk, har ID. Buzz fortsatt et bagasjeromsvolum på 306 liter.
Batteri og elektrisk drivlinje
Den forlengede akselavstanden på ID. Buzz LWB har gitt plass til et batteri på 86 kWh (brutto: 91 kWh). Utover et større batteriet har Volkswagen også utviklet en ny elektrisk drivlinje med en 286 hk kraftig elektrisk motor, som øker toppfarten fra 145 km/t til 160 km/t (elektronisk begrenset) og akselererer den store ID. Buzz fra 0 til 100 km/t på kun 7,9 sekunder.
Batteriet på 86 kwh kan lades med opptil 200 kW DC på hurtigladingsstasjoner, hvor det kan lades fra 10 til 80 % på bare 25 minutter. Et nytt termisk styringssystem sikrer at batteriet kan forberedes og tempereres på veien til neste ladestasjon, slik at det kan lades så effektivt og raskt mulig. Forberedelsen til lading av batteriet skjer automatisk når en rute er valgt i navigasjonssystemet, og sluttdestinasjonen er lenger unna enn maksdistansen som ID. Buzz når.
Nye funksjoner
For første gang fås ID. Buzz nå også med heads-up display, som er kjent fra de andre ID.-modellene.
ID. Buzz kommer også med et nytt infotainmentsystem med den nyeste programvaren, samt ny grafikk og en forbedret menystruktur. Volkswagen har delt opp den 12,9-tommers store skjermen i to permanente synlige berøringsfelt øverst og nederst, i tillegg til startskjermen i sentrum.
Tilgjengelighet
Den lange ID. Buzz er forventet til lansering i første halvdel av 2024.