Nå kan du bestille din Hyundai IONIQ 5.
- Lydanlegg fra Bose
- Inntil 500 km rekkevidde
- 400-800V hurtiglading (80% på 15 min)
- Enorm akselavstand (3,0 m)
- Head-up-display med AR
- Automatisk filskifter og hastighetsjustering i svinger
- Autonom parkering
- 220 v / 3,6 kW uttak i bilen – bruk den som aggregat!
- Miljøvennlige materialer
- Tilgjengelig med to- og firehjulstrekk
Med den nye elektriske familie-SUV-en ønsker Hyundai å sette sikkerheten i høysetet. Sidespeilene er erstattet med videokameraer og skjermer, og kan stilles slik at du totalt unngår blindsoner. Dette kjenner vi fra Honda e, og var en løsning vi likte godt.
Head-up-display gir nødvendig førerinformasjon rett foran deg, og du kan velge om den skal kjøre i normal modus, eller Augmented Reality, altså utvidet virkelighet. Det betyr for eksempel at den kan legge navigasjonen over veien du ser framfor deg, i stedet for å tegne opp veien. Bilen senker hastigheten i svinger under cruise kontroll, og kan parkere seg selv. Den har dessuten automatisk filskifter og ikke bare filholder. Hvordan dette fungerer i praksis, vil vi teste ut når bilen kommer.
Kraftig 220 volt i bilen
Som mange andre elbiler har IONIQ 5 en 220 volts stikkontakt i bilen. Men i motsetning til resten, kan denne lade elektrisk utstyr på opptil 3,6 kW. Det betyr at den faktisk kan drive hvitevarer, og kan dermed brukes som et midlertidig aggregat ved et strømbrudd i hjemmet!
Bose lydanlegg
IONIQ 5 leveres med Bose lydanlegg. Dette er standard i den første utgaven som du nå kan bestille. Du får da 8 høyttalere, inkludert subwoofer. Vil vil da tro at de er konfigurert med to diskanter, to mellomtonebasser og fulltone senterhøyttalere foran, i tillegg til to fulltoneelementer bak. Og subwoofer i bagasjerommet.
Bærekraft
Hyundai ønsker å fokusere på bærekraft, med mest mulig miljøvennlige materialer innvendig. Skinnsetene er blant annet farget og behandlet med planetoljeekstrakt fra linfrø. Vi finner også ull, sukkerrør og gjenvunnet materiale fra resirkulerte plastflasker. Brytere, rattdetaljer, dørpaneler og elementer i dashbordet er lakkert i økologisk polyuretanmaling bestående av olje fra raps og mais.
Lang akselavstand
Akselavstanden på IONIQ 5 er på hele 3 meter, som for eksempel er 7 cm lengre enn på Audi e-tron, og faktisk også 3 cm lengre enn Tesla Model X. Med andre ord burde ikke innvendig plass bli noe problem. Og hvis du lurer på om dette vil gå utover bagasjeromplassen, så er denne på respektable 531 liter, pluss en liten frunk foran.
Bagasje, taklast og hengerfeste
De 531 litrene i bagasjerommet kan økes ved å skyve baksetene inntil 10 cm forover. Frunken som finnes i tillegg er ikke stor, bare 57 liter om du velger bakhjulkstrekk, mens den krymper til 24 liter på 4-hjulstrekkeren. Men det kan være et kjekt sted å ha ladekabel og varseltrekant.
Hengerfestet på IONIQ 5 er spesifisert for inntil 1600 kg hvis du velger den største batteripakken. Har du den lille, begrenses lasten til 750 kg. Taklast er også mulig, men ikke mer enn 75 kg. Husk når du pakker, at typisk egenvekt på takboksen er rundt 20-25 kg.
Avanserte, elektriske seter
Både sjåfør og passasjeren foran kan gå inn hvilken side de ønsker, siden det flate gulvet gjør at midtkonsollen kan skyves frem og tilbake. Hendig, dersom bilen for eksempel er parkert på en trang parkeringsplass. Den nye midtkonsollen kalles «Universal Island», og har blitt et sentralt element i IONIQ 5s funksjonelle interiør.
Forsetene har full elektronisk justering. De kan begge legges bakover til en optimal hvileposisjon for en «nærmest vektløs følelse». Hyundai har i tillegg redusert tykkelsen på seteryggene med 30 prosent, for å gi enda bedre plass i baksetet.
Vi loves at setene har en rekke innstillings- og tilpasningsmuligheter, som gjør det lettere å tilpasse egen kroppsform og behov.
Batteripakker
Til å begynne med vil du kunne velge IONIQ 5 med to ulike batteripakker, nemlig 58 eller 72,6 kWt for opptil 500 km rekkevidde (WLTP). Et solcellepanel på taket skal øke rekkevidden. Du får valget mellom bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, og motoreffekten varierer fra 125 kW og 0-100 km/t på 8,5 sekunder, til 225 kW og 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Alt etter hvilket batteri og hjuldrift du velger.
Hurtiglading
IONIQ 5 godtar både 400 og 800 volt hurtiglading, og skal kunne lade opp til 80 prosent på bare 15 minutter! På bare fem minutter fyller den på med 100 km rekkevidde. Det får’n si!
Pris
Project 45-utgaven, som er den første tilgjengelige utgaven, leveres ut allerede til sommeren, og koster 499.000 kroner for 4-hjulstrekk, den største batteripakken og 460 km rekkevidde (WLTP). Den får også en bråte med utstyr som standard, alt ser du her (pdf). Velg mellom fargene Phantom Black metallic, Atlas White, Digital Teal Green metallic og Gravity Gold matt.
Reserver nå
Hyundai IONIQ 5 kan reserveres nå, men vær rask: Lanseringsversjonen IONIQ 5 Project 45 er begrenset til kun 3000 enheter, og reservasjonene fungerer etter førstemann til mølla-prinsippet. Bestill den her.