Mozilla stempler 25 bilmerker som personvernmareritt på hjul

Forskere mener at den største trusselen mot personvernet ditt står parkert i oppkjørselen.

Mozilla stempler 25 bilmerker som personvernmareritt på hjul 1

Det er for lengst etablert at mobiltelefoner og annen bærbar teknologi, smarte ringeklokker og helseapper kan samle inn sensitive opplysninger om deg. Men nå har Mozilla Foundation undersøkt hvilke retningslinjer bilprodusentene har for å samle inn og beskytte dataene dine, og resultatene er sjokkerende dårlige.

I rapporten, som nylig ble publisert, advarer organisasjonen om at bilprodusentene kan samle inn og kommersielt utnytte langt mer enn geografiske data, kjørevaner, besøkte nettsteder og musikkpreferanser fra din tilkoblede bil. Noen produsenter kan ha tilgang til svært privat informasjon som rase, vekt, helse, seksuell aktivitet, ansiktsuttrykk og til og med genetisk informasjon.

Cars seem to have really flown under the privacy radar and I’m really hoping that we can help remedy that because they are truly awful. Cars have microphones and people have all kinds of sensitive conversations in them. Cars have cameras that face inward and outward, säger Jen Caltrider, forskningsledare för rapporten.

Organisasjonen opplyser at de fleste store bilprodusentene innrømmer at de kan selge sjåførenes personopplysninger, og halvparten av dem sier at de vil dele informasjonen med myndigheter eller politimyndigheter selv uten en rettsordre.

Forskerne sier at sjåførene har liten eller ingen kontroll over hva som skjer med dataene som bilene deres samler inn. De advarer også om at sikkerheten er mangelfull, noe som er bekymringsfullt med tanke flere på at bilprodusentene tidligere har blitt hacket.

Increasingly, most cars are wiretaps on wheels, säger Albert Fox Cahn, vid Harvard’s Carr Center for Human Rights Policy.

Enkelte, som Nissan, kan bruke dine private data til å lage brukerprofiler som beskriver førerens «preferanser, egenskaper, psykologiske trender, predisposisjoner, atferd, holdninger, intelligens, evner og forutsetninger».

Ifølge forskerne sier i praksis Nissan at de kan finne ut hvor smart du er, og deretter selge denne analysen til tredjeparter(!).

Please people, if you care even a little about privacy, please stay as far away from Nissan’s cars, apps, and connected services as you possibly can, säger forskarna bakom rapporten.

Kilder: Euronews, The Register

Her er Mozilla Foundations liste over undersøkte bilmerker

 

Les videre
Exit mobile version