Snart får vi se et helt nytt tilskudd til Mercedes’ elektriske familie. EQT er en minivan, eller MPV om du vil. Den legger seg under vanen EQV i størrelse, og bør derfor ha bedre kjørekomfort samtidig som den er romslig nok for en familie med tre-fire unger. EQT vil også bli rimeligere enn EQV, som starter på 689.900 kroner.
En minivan er egentlig den perfekte familiebilen. Større plass enn i en vanlig stasjonsvogn eller SUV, og med bedre kjøreegenskaper enn en stor van. Problemet her til lands er at minivan-ene stort sett ligger altfor høyt i pris for den gjengse småbarnsfamilie, derfor ser du få slike på norske veier. Noen hederlige unntak finnes, som Ford S-Max, VW Sharan og Renault Grand Scenic.
Mercedes EQT Concept
Dette kan endres med den kommende Mercedes EQT. Mercedes sier følgende om konseptbilen, som snart skal settes i produksjon:
«Concept EQT (lengde/bredde/høyde: 4,945/1,863/1,826 millimeter) har skyvedører på begge sider, med en spesielt stor åpning så begge de store setene på tredje rad er enkelt tilgjengelig. Tre barneseter kan festes ved siden av hverandre på andre seterad. Et panaroamatak med stjernehimmel av lys flombelyser interiøret.
Kjøretøyets elegante flaskedesign som kurver seg konisk fra front til bak gjør at bilen ser lengre ut. Den skarpt skrånende baken med en komfortabel, vertikal bakluke og vindu gir et spesielt romslig lasterom. Hvis det er behov for mer plass, kan setene på tredje rad legges ned eller fjernes helt, slik at det er nok plass til barnevogn, et hundebur og annet fritidsutstyr. »
Mercedes EQT blir tilgjengelig med fem eller sju seter, og bagasjerommet blir altså stort, selv om antall liter ikke er spesifisert ennå. Vi kan i hvert fall på et bilde se at man får plass til et skateboard av typen longboard på tvers bak tredje seterad.
MBUX infotainment
Infotainment-systemet blir Mercedes’ eget MBUX, som har en ganske velfungerende stemmestyring på norsk, som vi sist erfarte med den luksuriøse S-Klasse.
Skjermen har «høy oppløsning», men størrelse i tommer blir ikke nevnt. Her får man tilgang til navigasjon og ulike kjøremoduser, og du får også oversikt over ladestasjoner, elektrisk rekkevidde og optimalisert ruteplanlegging med utgangspunkt i gjenværende rekkevidde, vær og trafikkbilde.
Lyd fra Burmester?
Både EQC, EQA og luksussedanen EQS er tilgjengelig med lydanlegg fra Burmester, og selv om behovene til en småbarnsfamilie fort kan være litt annerledes, så håper vi EQT også kan spesifiseres med et sånt anlegg. Den store kupeen er optimal for en god plassering av høyttalerne, og hva kan vel gjøre bilferien bedre enn med skikkelig musikk med god lyd?
Det skal sies at interiørbildene av konseptbilen ikke viser de særegne Burmester-diskantene, så vi får vente på nærmere informasjon her.
Rekkevidde?
Rekkevidde er ikke spesifisert, men et av bildene av EQT viser forventet gjenværende rekkevidde på 265 km. Det trenger ikke bety noe. Det er helt urealistisk å tro at ikke den minimum vil matche den større EQV, som er oppgitt til 357 km (WLTP) med 90 kWt netto batterikapasitet.
Les alt Mercedes selv sier om EQT her.