Mercedes-Benz EQS får ansiktsløftning og lengre rekkevidde

Mercedes-Benz EQS får en real overhaling - kan det holde konkurrentene på avstand?

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz har annonsert en rekke oppdateringer for sin helelektriske EQS sedan for 2025-modellåret. Blant de mest iøynefallende endringene er et nytt og større batteri, en redesignet front og flere komfortfunksjoner for baksetepassasjerene.

Ifølge Mercedes-Benz vil alle 2025 EQS sedan-modeller få et helt nytt batteri med en kapasitet på 118 kWh, en økning fra dagens 107,8 kWh. Dette skal gi forbedret elektrisk rekkevidde, opp fra 717 til 799 kilometer (WLTP) på den firehjulsdrevne EQS450 4MATIC.

I tillegg kommer modellen EQS 450+, som øker WLTP-rekkevidden til hele 822 kilometer. Da snakker vi!

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-stjerna er tilbake

En annen merkbar endring er den oppdaterte fronten på EQS. Mercedes-Benz har gått for et mer tradisjonelt utseende med en ny grill med kromdetaljer, og dessuten den klassiske stjernen på panseret. Designen er utvilsomt mer i tråd med merkets karakteristiske stil. Spørsmålet er om det går på bekostning av den aerodynamiske effektiviteten som den tidligere strømlinjeformede fronten tilbød.

Hyperscreen blir standard. Foto: Mercedes-Benz

MBUX Hyperscreen er nå standard

MBUX Hyperscreen, den store buede skjermenheten, som under en felles glassflate visuelt smelter sammen tre OLED-skjermer til én, er nå standard på EQS.

Varmepumpe er også standard, for å øke klimakomforten men også rekkevidden vinterstid.

Automatisk filskifte

De digitale kjøreassistentene blir også forbedret, blant annet med automatisk filskifte. I Europa støttes dette på Klasse A motorveier, som betyr to strukturelt separate kjørefelt med en spesifisert fartsgrense på opptil 140 km/t. I de oppgraderte EQS-modellene er funksjonen installert fra fabrikk.

Filskifte kan benyttes til å kjøre forbi tregere biler foran. Hvis et langsommere kjøretøy ligger foran, kan bilen selv starte filskifte innenfor et hastighetsområde på 80-140 km/t.

Hvis radarene oppdager tilstrekkelig plass og kjørefeltmarkeringene identifiseres, kan den kjøre forbi et langsommere kjøretøy helt automatisk. Forutsetningene er altså motorvei med minst to kjørefelt i samme retning, og at kjøretøyet er utstyrt med MBUX-navigasjon. Filskifte må overvåkes fortløpende av sjåføren, som er ansvarlig.

Foto: Mercedes-Benz

Bedre interiør

Inne i bilen har Mercedes-Benz ønsket å heve komforten for baksetepassasjerene. Toppmodellen med Pinnacle Trim og Executive Interior-pakken får blant annet et passasjersete foran som kan felles fremover, justerbar setevinkel i baksetet og premiumfunksjoner som hurtigoppvarming og justering av setedybden ved hjelp av trykkluft (pneumatisk).

Produsenten skryter også av forbedret regenerativ bremsing, som øker rekkevidden. Og dessuten et «optimalisert bremsesystem», som skal gi en bedre pedalfølelse takket være en modifisert bremsekraftforsterker.

OTA

Det er verdt å merke seg at mange av oppdateringene til den nye EQS kommer i form av trådløse softwareoppdateringer (OTA), som vitner om at Mercedes-Benz’ faktisk har klart å gjøre mye av sine biler software-oppgraderbare. Enkelte konkurrenter har mer enn nok med å oppgradere infotainmentssystemet gjennom luften, men her har Mercedes i stedet tatt et blad ut av Teslas lærebok.

2025-utgaven av Mercedes-Benz EQS sedan virker å være en solid videreutvikling av den allerede imponerende elbilen, med et større batteri, en redesignet front og flere komfortfunksjoner. Er det lov å håpe at den elektriske EQS nå endelig kommer opp på nivå med S-Klasse? Det blir spennende å se om Mercedes-Benz kan innfri løftene når vi endelig får muligheten til å testkjøre den oppdaterte modellen, som kommer senere i år.

Mercedes-Benz EQS 2025: Tilgjengelighet og pris

Mercedes sier ingenting om hva den nye EQS skal koste. Nåværende utgave av EQS 450+ med bakhjulsdrift starter på 1,28 millioner kroner, mens den firehjulsdrevne EQS 450 4MATIC er marginalt dyrere. Med Hyperscreen og annet utstyr som standard forventer vi ikke at den nye 2025-utgaven blir noe billigere.

Les hele pressemeldingen her (norsk).

Les videre
Exit mobile version