Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC klar for bestilling

Lynrask AMG-versjon av den elektriske E-klassen.

53898f77 e91a 4328 a5ad 5f52abe110f8

53898f77 e91a 4328 a5ad 5f52abe110f8

Den er snart klar for å trekke våpen mot Porsche Taycan og BMW i4 M50, og du vil trolig se de første på veiene allerede i sommer. Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC, er nemlig klar for bestilling, og kan leveres til de første kundene i løpet av sommeren.

AMG-behandlingen innebærer dessverre ikke en håndbygget kompressormatet V8-er, og trolig har ikke bilen sett snurten av søvnige Affalterbach, men det betyr ikke at vi ikke snakker om ytelser i sportsbilklassen.

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

To elmotorer på til sammen 476 hk, sender kreftene til alle fire hjulene, og sørger for at du ikke bruker mer enn 4,2 sekunder fra null til hundre. Marginalt mer enn i4 M50, men fullt på høyde med Porsche Taycan.

Med et dreiemoment på 858 Nm, vil du også kjenne skyvet i ryggen under akselerasjon i fart, og siden vi snakker AMG, er dette så langt fra en E-klasse med lys på taket, som man omtrent kan komme.

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC felger

Understell, bremser, dekkvalg, felger, interiør og kosmetikk er alt sammen AMG, og dette er den sportsligste EQE-varianten hittil. Senere kommer det også en Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC med opptil 686 hk – med boosteffekt – og selv om AMG-variantene er batterielektriske, vil de begge få en signatur-lyd som skal minne om en ekte AMG. Jeg formoder at de refererer til en kompressormatet V8-er.

EQE AMG 43

Innvendig blir man møtt av Mercedes brilliante hyperscreen som dekker hele dashbordet, akkurat som på EQS, AMG-sportseter, røde setebelter og et ratt i nappaskinn eller karbon- og mikrofiber.

Mercedes – som ikke bruker Benz lengre på de batterielektriske – opplyser om et forbruk på 19,7 – 22,5 kWt/100 km, ved blandet kjøring. Kanskje litt optimistisk med så mye krefter ombord, men det gjenstår å finne ut av.

AMG 43-utgaven er priset til 909.800 kr før man har lagt til enda mer utstyr, og sånn sett er prisen mer i Porsche-territoriet enn BMWs.

Les også Den beste elbilen? Mercedes EQS byr på fortreffelige kjøreegenskaper, luksuriøs komfort og lang rekkevidde. En konsertsal på fire hjul!
Les videre
Exit mobile version