Den velkjente E-klassen er kanskje Mercedes viktigste bil. Helt siden den første 180-en kom i 1953, har Mercedes hatt en modell i stor mellomklasse. Men den ble ikke kalt E-klasse før E-en byttet plass med tallene på baklokket til Mercedes-Benz W124-serie. Den helelektriske EQE som nylig er lansert, er allerede klar for bestilling, og levering kan skje så tidlig som august, september 2022.
Da handler det i første rekke om denne, Mercedes-AMG EQE 43 4Matic, som er det foreløpige flaggskipet i den nye elektriske E-klassen.
Designet er nesten identisk med EQS, men lengden og akselavstanden er litt kortere. Men ikke mye. EN EQS er 522 cm lang og har en akselavstand på 322 cm, mens EQE måler rett under fem meter, og har en akselavstand på 312 cm. Det gir bilen en veldig romslig kupe, med rikelig benplass for baksetepassasjerene. Bagasjerommet er kanskje den største skuffelsen for noen, for det enorme lasterommet en E-klasse tradisjonelt har hatt, er redusert til 430 liter i en EQE.
Den har heller ikke kombiluke, slik EQS-en har, som også svelger hele 610 liter. Mercedes sier at de valgte en tradisjonelt bagasjeluke på EQE, fordi en kombiluke ville stjele for mye plass i taket over baksetet. Der hvor baklukeopphenget skal være på en kombiluke. Noe frunk finnes ikke, det er ikke engang mulig å åpne panseret. Påfyll av spyleveske, gjøres med en praktisk luke på den venstre forskjermen.
Det er forresten ikke noe poeng i å vente på en stasjonsvognutgave EQE, den kommer aldri. Mercedes skal i stedet lansere en EQE SUV, siden markedet knapt kan få nok av SUV-er, og veldig få etterspør en stasjonsvogn. De gjør allerede det samme på EQS- som også får en SUV-variant.
Denne, AMG EQE 43 4Matic, er den første i EQE-klassen som kan bestilles. Den røde og den grå på bildet er allerede registrerte, og kunder kan snart sette seg på liste for prøvekjøring hos utvalgte forhandlere, som også kan ta imot bestillinger. AMG-utgaven på bildene, har to elektromotorer med til sammen 476 hk effekt, som gir bilen firehjulstrekk, som Mercedes kaller 4Matic.
Den flytter seg fra 0-100 km/t på kjappe 4,2 sekunder, og toppfarten er begrenset til 210 km/t. Batteriet har en nettokapasitet på 90,6 kWt, og rekkevidden er oppgitt til 533 km, med 20-tommers dekk. Litt under med 21-tommerne den hyasint-røde er utstyrt med.
Prisen starter på 910.000 kr for AMG EQE43 4Matic. Med hyperscreen, Burmester lydanlegg og manufaktur-lakk, 21-tommere og litt utstyr, passerer man raskt 1,1 million for en AMG-versjon av EQE. Med andre ord stiller den i samme prisklasse som blant andre Porsche Taycan Sport Turismo, som egentlig ikke er direkte sammenlignbar. BMWs kommende i5, den elektriske 5-serien, blir nok en mer aktuell konkurrent, men foreløpig kan Mercedes egen EQS kanskje være den argeste rivalen til en EQE.
Som vil komme med fiere ‘motoralternativer’, blant annet en ren bakhjulsdrevet EQE 350 med 292 hk, og en enda kraftigere AMG-versjon er allerede på trappene.