Mer teknologi i bilen er ikke nødvendigvis bedre

Ifølge en undersøkelse begynner folk å irritere seg over de stadig mer kompliserte infotainmentsystemene i nye biler.

Mer teknologi i bilen er ikke nødvendigvis bedre 1

Flere og flere biler har begynt å bytte ut dashbordet med store touchskjermer med avanserte informasjons- og underholdningssystemer. Men er det egentlig det kundene vil ha? Ikke nødvendigvis, det forteller en ny undersøkelse fra JD Power.

Automotive Performance, Execution and Layout (APEAL)-undersøkelsen viser for første gang i sin 28 år lange historie en nedgang i kundetilfredsheten to år på rad blant de amerikanske bileierne. Og det er infotainmentsystemene som folk har gått lei av. Bare 56 % benytter det til å spille musikk eller radio, og de foretrekker å bruke mobilen i stedet. Under halvparten bruker den innebygde navigasjonen, stemmegjenkjenning eller for å ringe.

Les også Kontroller ditt smarte hjem fra bilen Google vil gjøre det mulig å styre Smart Home-enheter direkte fra bilen.

Problemet ser ikke ut til å være at folk nødvendigvis liker mobilen bedre, men at de hater bilprodusentenes egne grensesnitt. I biler med AAOS (Android Automotive) scorer infotainmentsystemet mye høyere. Men bare hvis det også har Google Automotive Services, altså med alle Googles apper og tjenester. Uten GAS får det den laveste poengsummen…

Flere av de store produsentene som Ford, GM og Volvo har sagt at de vil benytte GAS i nåværende og fremtidige biler. I mellomtiden synker Tesla i kundetilfredshet innen alle kategorier siden i fjor.

Kilde: The Verge

Les videre
Exit mobile version