Mer info om Renault 5 nå som premieren er rett rundt hjørnet

Allerede i februar har den premiere, og nå har Renault avslørt tall for rekkevidden.

Mer info om Renault 5 nå som premieren er rett rundt hjørnet 4

RENAULT VISION - FORMAT CARRE

Det kommer mange nyheter fra franske Renault for tiden. For bare to uker siden kunne vi fortelle at småbilen Twingo igjen blir en elbil og at den blir svært billig. Nå går selskapet ut med flere detaljer om den kommende elbilen Renault 5, en ny klassiker i moderne utgave.

Les også Er Renault 5 klar for nordisk vinterføre? Renault forbereder seg på lanseringen av den nye R5-elbilen neste år, og gjennomfører nå hard testing under tøffe skandinaviske forhold.

Renault 5 er betydelig nærmere lansering enn Twingo, så nære at vi i april skrev om at bilen (forkledd som Clio) gjennomgikk vintertesting i Nord-Sverige. Da fikk vi vite at den nye elektriske Renault 5 skal erstatte Renault ZOE i størrelsesklassen. Og at den er basert på den den gang helt nye elbilplattformen CMF-B EV, som er 30 prosent billigere å produsere enn den ZOE bruker. Årsaken er at den er basert på CMF-plattformen som brukes i Clio med forbrenningsmotor.

Renault 5 E-Tech electric er et kult-ikon som er ombygd for den moderne tidsalder”, Fabrice Cambolive, CEO i Renault.

Med en lengde på bare 3,92 meter burde den være en utmerket bybil, og batteriet på 40 kWh er fullt tilstrekkelig for pendling til jobb. Men nå sier Renault at den også kan utstyres med et 52 kWh-batteri som gir en rekkevidde på 40 mil.

 

Med sitt smidige format og multilink-fjæring skal den ifølge Renault være en fryd å kjøre. Designmessig har den fått karakteristiske frontlykter som gjør Renault 5 lett gjenkjennelig, og vertikale baklykter som strekker seg ut på sidepanelet. Av åpenbare grunner har det karakteristiske luftinntaket på panseret forsvunnet og er nå erstattet av en ladeindikator som signaliserer at Renault 5 E-Tech electric er en moderne bil.
Renault 5 får verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Genève i februar 2024 og vil koste rundt 25 000 euro.
Les videre
Exit mobile version